02 Mac 2009

Kenyataan SU Dewan atau kenyataan siapa ?

IPOH :Setiausaha Dewan Negeri Perak, Abdullah Antong Sabri dalam satu kenyataan akhbar di sini hari ini berkata, cadangan Yang Dipertua Dewan Negeri Perak, V. Sivakumar untuk memanggil satu sidang tergempar dewan itu pada Selasa ini adalah tidak sah.

Ia tidak boleh diadakan kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak berdasarkan Perintah Tetap Dewan Negeri serta Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan.

Pada pandangan saya kalau inilah yang dikatakan kenyataan dari SU Dewan ianya adalah satu kekeliruan dan mustahil boleh berlaku melainkan kenyataan ini adalah kenyataan yang mengkambing hitamkan SU Dewan.

Semua langkah yang diambil jelas tidak menyalahi peraturan dewan dan undang-undang tubuh kerajaan negeri itulah yang saya ketahui, cuma ada usaha untuk mengagalkan sidang ini oleh Penasihat Undang-undang kerajaan negeri,

Keadaan bercelaru ini saya yakin kerana Setiausaha Dewan, Abdullah Antong Sabri adalah seorang yang memegang dua jawatan yang berbeza tugas dan peranannya.

Abdullah adalah setiausaha kepada Dewan sekaligus Setiausaha kepada Speaker Kerajaan Negeri. Tetapi dia juga adalah setiausaha kepada mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri(mesyuarat Exco) yang dipengerusikan oleh Menteri Besar Kudeta sekarang.

Bila kenyataan SU Dewan saya baca saya terus membuat kesimpulan pasti ini kenyataan atas arahan pihak tertentu. Saya tahu sangat dia tidak akan melakukan sesuatu tindakan melainkan berpandukan kepada undang-undang dan perlembagaan.

Kenyataan itu sepertilah ucapan pemimpin BN yang bercakap mengenai tidak sahnya sidang ini kerana tidak mematuhi peraturan dan memerlukan perkenan Sultan. Nampak sangat itu bukan asli dari SU Dewan.

Sedangkan sudah berulang kali dinyatakan oleh Sivakumar bahawa ia berpandukan peraturan yang sedia. Tindakannya tidak bersendiri dari awal bersama SU Dewan sehingga tidak disenangi oleh pihak BN. Kotor sungguh cara main BN setakat ini.

Kalau begitu cara mainnya , tunggu cara main kami seterusnya....

16 ulasan:

Awanama berkata...

salam...kami tetap sokong speaker v.sivakumar

Awanama berkata...

ustaz.. lakukan yg terbaik utk menegakkan kebenaran.

Awanama berkata...

lagi sekali gerombolan perompak yang sudah terkepung terpaksa bergantung pada talian hayat istana untuk meneruskan aktiviti haram mereka.....rakyat perak menunggu dengan penuh harapan agar kuasa mentadbir negeri dikembalikan pada yang berhak.perompak hanya membilang hari untuk menerima hukuman.....

Awanama berkata...

Kan saya dah kata..kalu depa nak main taktik kotoq..kita pun kena bijak pulas tangan..mana boleh org yg main taktik kotoq menang..org yg benar dan jujur lah yg patut menang!!
YB lawan jangan tak lawan!!!

Awanama berkata...

Lim,
I think this Antong Subri should be summoned to the displinary hearing. Tribunal if he ever make such statement. Hey, this is insubordination. He's the secretary to the Speaker. He's only answerable to Speaker. This is DERHAKA

Wahai orang melayu,
Saya harap supaya kami ini tersinggung dengan percakapan saya. Saya berada di Singapore sudah bertahun2. Selalunya orang2 Singapore bahkan orang2 melayu sana memag kata orang2 melayu di Malaysia memang ketinggalan fikiran mereka. Kuno, Kolot & tak berotak.
Betul sedihnya sehingga Singapore kata. Tengok lu punya Mahathir pun kata. I give up! Malaysian Malays indeed.
Saya tau bukan semua orang2 melayu macam begini. Tapi ada significant orang melayu macam itu. Sampai bila nak guna otak. Aiyah.......

Regards,
looes74

Awanama berkata...

Sorry......

Saya kata

Saya harap supaya kami ini TAK tersinggung dengan percakapan saya.

Regards,
looes74

Awanama berkata...

Senang jer ZambKuty2 oii.... Kalau rasa Speaker tu dah buat salah... ambil jer la tindakan ikut perlembagaan kalau ko rasa ko di pihak yang benar... Sekarang cakap pasal ikut pelembagaan, masa ko naik jadi MB Haram tu ada ko cerita pasal ikut perlembagaan.. Semua sultan.. sultan.. sultan... dok nyorok belakang sultan..taupun benda tu tak iku perlembagaan Mamat loyar buruk la dia nie... Boleh la bodohkan org ramai melalui media2 yang ko kuasai , tapi ingat, ni zmaan dunia tanpa sempadan... maklumat cepat tersebar... Kebenaran pasti akan tetap muncul... Ibarat cahaya di dalam kegelapan gelap... Ia passti akan tetap kelihatan.. bagi penyokong UMNO yang masih bahalol x faham... bikak la minda semua... kalau memang tindskan Zombie dan pak Nojib Altantuya tu ikut perlembagaan... kes ni dah lama selesai... Boduss.....

Pak Brahim berkata...

Hanya kepada Allah kita sujud dan sembah.

Kepada YAB. Ir. Nizar, Speaker dan Semua ADUN PR saya doakan kejayaan menyebelahi pihak kalian. Bertindak Berani Kerana Benar. Musuh telah menyerang, KITA JUGA WAJIB MENYERANG BALAS DAN SETERUSNYA HANCURKAN MEREKA.

HANYA KEPADA ALLAH KITA SUJUD DAN SEMBAH DAN KEPADA ALLAH JUA KITA BERSERAH.

akhunajah berkata...

Hanya org yang kutuk ulamak je manusia bersifat babi, Wahai BABI....

Awanama berkata...

Anonim 04:58:00, Siapa yang sesat, Hang ingat kat tuhan, tuhan mana satu?? UMNO ???. Woi sebab ingat kat tuhan lah kami tolak Umno Hadhari hang tu, hang tau tak?????? Cara hang sebut pun dah sah dah, hang tu penyembah Umno. Tanya diri hang, siapa yang sesat, tentu dia jawab ,hang la yang sesat arbi!!!!!!!!!!!!.

kelate berkata...

ada juga babi2 ameno yg sanggup jilat taik....teruskan jilat taik tu..memang dah jadi makanan kamu,wahai org2 bodo cam lombu!!!

Awanama berkata...

Setiausaha DUN Perak Abdullah Antong Sabri selaku seorang Penjawat Awam jelas telah melanggar peraturan Perintah-Perintah Am (General Order), apabila beliau telah membuat kenyataan rasmi dan kenyataan tersebut juga telah dikeluarkan melalui media.


Menurut Perintah2 Am (General Order)
BAB D - Peraturan2 Pegawai Awam (Kelakuan & Tatatertib) 1993

Peraturan 19 (Membuat Pernyataan Awam)

(1) Seseorang pegawai tidak boleh, sama ada secara lisan atau bertulis atau dengan apa-apa cara lain—

(a) membuat apa-apa pernyataan awam yang boleh memudaratkan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan Kerajaan tentang apa-apa isu;

(b) membuat apa-apa pernyataan awam yang boleh memalukan atau memburukkan nama Kerajaan ;

(c) membuat apa-apa ulasan tentang kelemahan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan Kerajaan ;

(d) mengedarkan apa-apa pernyataan atau ulasan, sama ada yang dibuat olehnya atau mana-mana orang lain.

(2) Seseorang pegawai tidak boleh, sama ada secara lisan atau bertulis atau dengan apa-apa cara lain—

(a) membuat apa-apa ulasan tentang kelebihan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan Kerajaan ;

(b) memberikan apa-apa maklumat berdasarkan fakta berhubung dengan perjalanan fungsi Kerajaan;

(c) memberikan apa-apa penjelasan berkenaan dengan apa-apa peristiwa atau laporan yang melibatkan Kerajaan ; atau

(d) menyebarkan apa-apa ulasan, maklumat atau penjelasan sedemikian sama ada yang dibuat olehnya atau mana-mana orang lain,

melainkan jika kebenaran bertulis, sama ada secara am atau khusus, telah diperoleh terlebih dahulu daripada Menteri.

(3) Subperaturan (2) tidaklah terpakai bagi apa-apa ulasan, maklumat atau penjelasan yang dibuat, diberikan atau disebarkan jika kandungan ulasan, maklumat atau penjelasan itu telah diluluskan oleh Menteri.

(4) Bagi maksud peraturan ini, “pernyataan awam” termasuklah apa-apa pernyataan atau ulasan yang dibuat kepada pihak akhbar atau orang ramai atau semasa memberikan apa-apa syarahan atau ucapan awam atau dalam apa-apa penyiaran atau penerbitan, tanpa mengambil kira caranya.

Awanama berkata...

Kepada anonim 04:58:00 sekiranya anda betul-betul istiqomah dengan perjuangan islam,apa tindakan dan sikap anda terhadap Kementerian Dalam Negeri(KDN)yg dikepalai olih Menteri UMNO yaitu Dato seri Syed Hamid Albar yang telah meluluskan perkataan "Allah" untuk digunapakai kepada penerbitan Kristian(Herald the Catholic Weekly)???
Jangan hanya pandai mancaci maki kepada TGNA(yg sememangnya terserlah "zuhud & komited pd perjuangan Islam)tp menyorokkan diri bila terkena batang hidung sendiri...Saya x hairan mengapa Syed Hamid Albar meluluskan "kalimah Allah"kepada penerbitan kristian almaklumlah nak PRK Bkt.Gantang n Bkt.selambau ni kenalah mencari undi simpati...

Awanama berkata...

Salam ... jgn marah2 org umno tu.. si najis tu bayar gaji dia utk mencaci maki PR. dah dia tu cari mkn dgn caci maki nak buat mcmana kan.. apalah sgt sangat makan duit caci maki , sedangkan si najis tu pun disembahnya.. bagi dia pemimpin yg lebih islamik tu pemimpin yg suka berjudi,minum arak, berzina, rasuah, membunuh, membazir dan berbibir merah...hehehe.. tu barulah islam tulin. yg nik aziz bawa ni semuanya sesat. woi org umno bodoh..!!! si najis sial yg ko sanjung tu doa makan pun belum tentu dia tau baca ler... bongok punya org umno. wakakakaa... (harapan63)

Awanama berkata...

salam..
ini ulasan peribadi saya..setiausaha DUN hampir pasti diugut dan sebagainya maka..Sultan Perak perlu tegas menamatkan segala masalah dengan segera demi untuk rakyat andai Sultan ingin berada di hati rakyat...

Awanama berkata...

UMNO BABI BN = BABI NEGARA
HA HA HA NAJIB ALTANTUYA..NAK MAMPOS DAH!