06 September 2011

Adat menyambut Idulfitri boleh diteruskan?

8 Syawal 1432H. [MOD] -
Ust. Ahmad Baei Jaafar

“Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin” itulah ucapan yang selalu diucapkan oleh orang Melayu sempena menyambut hari raya Idulfitri. Malah ucapan itu kini telah diterjemahkan dalam bentuk kad ucap selamat sejak awal Ramadan lagi. Budaya ini turut dikongsi oleh umat Islam di Singapura sehingga ke hari ini.

Selain itu satu lagi budaya yang boleh dimasukkan dalam kategori adat Melayu. Adat yang dimaksudkan ialah bersalaman pada pagi hari raya. Acara ini bermula pada pagi hari raya sebelum masing-masing menuju ke masjid untuk solat Idulfitri. Dalam acara itu, anak-anak akan menghadap ibu bapa dan sebelum itu isteri menghadap suami untuk melafazkan ucapan selamat. “Minta maaf banyak-banyak,” atau “minta maaf zahir dan batin” itulah ucapan lazim yang dilafazkan setiap kali berjumpa sanak saudara.

Saya tidak pasti bagaimana masyarakat Islam di negara lain memulakan sambutan hari raya mereka. Apakah dalam masyarakat mereka turut diadakan acara menghadap bapa, memohon kemaafan yang dimulai oleh isteri. Setelah itu anak-anak akan bersalam memohon kemaafan kepada bapa dan ibu. Mungkin keunikan adat ini hanya dimilik oleh orang Melayu sahaja.

Persoalannya, adakah adat ini boleh diteruskan atau dikembangkan kepada masyarakat lain? Adakah adat ini sesuai dengan Islam?

Walaupun adat dan budaya ini tidak dilakukan oleh Rasulullah dan Sahabat tetapi amalan itu didapati tidak bercanggah dengan hukum Islam. Bahkan ada yang dianjurkan oleh Islam. Antaranya Islam menganjurkan umat Islam saling bermaaf-maafan dan saling bersalaman.

Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW pernah naik mimbar kemudian berkata: Amin, Amin, Amin” Ditanyakan kepadanya: “Ya Rasulullah, engkau naik mimbar kemudian mengucapkan Amin, Amin, Amin?” Beliau bersabda: “Sesungguhnya Jibril a.s datang kepadaku, dia berkata: “Barang siapa yang memasuki bulan Ramadan tapi tidak diampuni dosanya maka akan masuk neraka dan akan Allah jauhkan dia, katakan “Amin”, maka akupun mengucapkan Amin….”

Maknanya kalau seseorang ada dosa, dia perlu minta maaf dan kalau orang minta maaf, maka kita harus memaafkannya. Cuma dalam hadis ini dianjurkan kita memohon keampunan sebelum Ramadan.

Dalam hadis yang lain malaikat Jibril berdoa: “Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut: Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada); Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami istri; Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. Maka Rasulullah pun mengatakan Aamin sebanyak 3 kali.“

Berdasarkan itu tidak salah bersalaman dan bermaafan pada pagi hari raya Idulfitri, dan tidak salah juga selepas solat hari raya, sesama jemaah bersalaman dan memohon kemaafaan. Tetapi janganlah jadikan amalan itu hanya bermusim sedangkan dosa yang dilakukan adalah setiap hari. Ingatlah sifat orang mukmin ialah apabila melakukan dosa segera meminta maaf, apatah lagi berdosa dengan Allah.

Selain acara itu, ada lagi sahabat andai yang menjemput kawannya ke rumah mereka. Budaya ini amat baik kerana saling ziarah menziarah ini boleh mengeratkan persaudaraan, menghapuskan permusuhan dan dapat menjernihkan kehidupan yang kelam sebelumnya. Cuma dalam hal adalah tidak digalakkan bersalaman antara lelaki dengan perempuan yang bukan mahram.

Namun begitu, berdasarkan hadis di atas alangkah baiknya kalau semua umat Islam memulai pada Ramadan kali ini dengan bersalaman dan memohon kemaafan sesama kita sebelum menjelang Ramadan. Dengan cara ini semua umat Islam dapat melakukan puasa dalam keadaan tidak ada dosa. Bayangkan kalau semua umat Islam dalam keadaan bersih, sudah tentu doa dan ibadahnya mudah diqabulkan.

Tiada ulasan: