22 Januari 2012

Nahdlatul Ulama, Indonesia cadang fail semakan undang-undang terhadap tembakau

28 Safar 1433H. [MOD] -

JAKARTA: Nahdlatul Ulama (NU), pertubuhan Islam terbesar di Indonesia bercadang memfailkan semakan kehakiman di Mahkamah Perlembagaan Indonesia berhubung satu undang-undang yang kini menimbulkan kegelisahan dan rasa was-was sebilangan petani tembakau di republik itu.

Pertubuhan itu mahu mahkamah menyemak Fasal 113 Undang-Undang Kesihatan yang menyebut bahawa tembakau adalah komoditi yang mengandungi zat adiktif (ketagihan), yang menurut pendapat seorang pemimpin NU adalah ungkapan yang secara tidak langsung meletakkan tembakau sejajar dengan daun ganja.

Fasal undang-undang itu menjadikan sebilangan petani tembakau berasa takut untuk menanam tembakau kerana undang-undang secara jelas melarang pengedaran ganja.

Setiausaha Lembaga Pengembangan Pertanian (LPP) NU, Imam Pituduh, berkata langkah yang diambil oleh NU itu bertujuan menjadikan kehidupan petani tembakau kembali normal.

Selain mencabar undang-undang itu di mahkamah, NU juga akan memperjuangkan nasib petani tembakau dari peringkat Kementerian Pertanian hingga ke peringkat Ketua Negara berhubung dasar dan peraturan yang boleh merugikan mereka.

Sebilangan petani tembakau dari beberapa kawasan seperti Temanggung, Madura dan Nusa Tenggara Barat mengadu kepada NU bahawa mereka sejak kebelakangan ini menjadi gelisah dengan fasal berkenaan undang-undang kesihatan itu, sedangkan sebelum ini mereka sejak turun temurun menanam tembakau dengan rasa tenang.

Petani tembakau di Madura saja menghasilkan kira-kira 18,000 tan tembakau setahun. - BERNAMA

Tiada ulasan: