30 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -
Pemandu McLaren-Mercedes, Lewis Hamilton sedang menguji jenteranya ketika sesi latihan bebas Gran Prix Formula One Malaysia di Litar Sepang pagi tadi. - AFP
SEPANG 23 Mac - Penggunaan sayap belakang kontroversi pada jentera McLaren-Mercedes dilihat berjaya membantu pelumba kelahiran Britain, Lewis Hamilton menamatkan sesi latihan bebas Grand Prix (GP) Malaysia catatan masa terpantas.
Juara dunia 2008 itu mencatatkan masa 1minit 38.021saat dalam sesi sepanjang 90 minit di Litar Sepang pagi tadi dan ia meletakkan beliau setengah saat di hadapan juara bertahan, Sebastian Vettel.
Pemandu Mercedes, Nico Rosberg dan Michael Schumacher pula masing-masing berada ditempat ketiga dan keempat manakala tempat kelima pada sesi latihan tersebut jatuh kepada pemandu Lotus, Romain Grosjean sementara rakan sepasukan Vettel daripada pasukan Red Bull, Mark Webber di tempat keenam.
Nasib tidak menyebelahi juara GP Australia, pemandu McLaren, Jenson Button yang hanya berjaya menduduki tempat kesembilan.
Walaupun dipertikai oleh pasukan-pasukan lawan, pihak berkuasa pelumbaan tetap tidak menghalang penggunaan sayap belakang "W-duct" oleh Mercedes.
Sayap “W-duct” merupakan alat yang menyalurkan aliran udara bagfi mengurangkan rintangan di muncung jentera F1 ketika sistem bantuan ketika memotong DRS (Drag Reduction System) digunakan. - AFP
Pemandu McLaren-Mercedes, Lewis Hamilton sedang menguji jenteranya ketika sesi latihan bebas Gran Prix Formula One Malaysia di Litar Sepang pagi tadi. - AFP
SEPANG 23 Mac - Penggunaan sayap belakang kontroversi pada jentera McLaren-Mercedes dilihat berjaya membantu pelumba kelahiran Britain, Lewis Hamilton menamatkan sesi latihan bebas Grand Prix (GP) Malaysia catatan masa terpantas.
Juara dunia 2008 itu mencatatkan masa 1minit 38.021saat dalam sesi sepanjang 90 minit di Litar Sepang pagi tadi dan ia meletakkan beliau setengah saat di hadapan juara bertahan, Sebastian Vettel.
Pemandu Mercedes, Nico Rosberg dan Michael Schumacher pula masing-masing berada ditempat ketiga dan keempat manakala tempat kelima pada sesi latihan tersebut jatuh kepada pemandu Lotus, Romain Grosjean sementara rakan sepasukan Vettel daripada pasukan Red Bull, Mark Webber di tempat keenam.
Nasib tidak menyebelahi juara GP Australia, pemandu McLaren, Jenson Button yang hanya berjaya menduduki tempat kesembilan.
Walaupun dipertikai oleh pasukan-pasukan lawan, pihak berkuasa pelumbaan tetap tidak menghalang penggunaan sayap belakang "W-duct" oleh Mercedes.
Sayap “W-duct” merupakan alat yang menyalurkan aliran udara bagfi mengurangkan rintangan di muncung jentera F1 ketika sistem bantuan ketika memotong DRS (Drag Reduction System) digunakan. - AFP
Tiada ulasan:
Catat Ulasan