12 Disember 2007

Ramai Bertudung Bila Musim Sejuk Di China

Musim sejuk tiba lagi untuk seluruh negara China. Seawalnya untuk kawasan utara China sejak Jun yang lepas mereka telah mengalami musim sejuk. Namun begitu untuk kawasan lebih ke selatan khususnya seperti GuangZhou, Hong Kong dan lain-lain musim sejuk bermula lewat iaitu sekitar bulan 11 yang lepas baru bermula.

Ianya akan berlarutan sehingga habis hari raya cina akan datang. Sebetulnya Hari Raya China adalah sambutan tahun baru bagi hitungan kalendar cina dan sekali gus menyambut tibanya musim panas bagi seluruh China.

Tempat saya tinggal sekarang iaitu Yiwu mula sejuk pada bulan November yang lepas. Suhu semasa pada masa ini serendahnya hingga 5 darjah hingga 12 darjah. Keadaan ini menyebabkan semua mesti memakai pakaian secukupnya.

Kebiasaan yang akan kita lihat bila tibanya musim sejuk ialah ramainya wanita memakai tudung kepala. Sekali pandang mungkin dia adalah orang Islam, rupa-rupanya bukan. Mereka mengenakan tudung kepala untuk menutup kepala dan telinga dari kesejukan.

Begitulah kebesaran dan hebatnya hukum Allah , ianya wajib bagi setiap muslimah yang mukallaf dan terpaksa diamalkan juga oleh orang bukan Islam pada musim sejuk.

Tiada ulasan: