11 Januari 2008

China Kawal Kenaikan Harga Barang

Kenaikan Harga barang di Malaysia nampaknya berada diperingkat yang sangat membebankan rakyat. namun satu langkah yang konkrit masih tidak dilakukan dengan serius oleh pihak berwajib.



Yang berlaku hanya tuduh menuduh pelbagai pihak yang tiada kesudahannya. Antaranya pengguna dan peniaga kecil yang dipersalahkan. Keadaan ini berbeza dengan negara China di mana suatu sidang khas parlimen (Dewan Negara) diadakan bagi menyelesaikan masaalah rakyat tersebut.
lANGKAH INI MENAMPAKKAN CHINA LEBIH BERTANGGUNGJAWAB DENGAN PERMASALAHAN RAKYATNYA. iNI PERLU DICONTOHI OLEH PEMIMPIN BN DAN UMNO. Jangan asyik jaga perut dan bawah perut sahaja.

Kelmarin Perdana Menteri China Wen Jiabao memanggil suatu sidang eksekutif Dewan Negara untuk mengkaji langkah-langkah untuk menstabilkan harga barangan bertempat di Beijing.

Dalam sidang tersebut ditegaskan bahawa badan berkenaan harus mencegah pertumbuhan ekonomi daripada cepat menjadi terlampau panas, mencegah inflasi, mengawal harga barangan yang normal serta menjaga kepentingan pengguna China.

Berdasarkan tuntutan sidang tersebut, harga produk minyak, gas asli, elektrik, pengangkutan awam, bekalan kuasa pemanas, bekalan air dan lain-lain tidak boleh dinaikkan dalam masa terdekat ini. Kerajaan tempatan di seluruh China pelbagai tempat mestilah meningkatkan pengawalan terhadap harga barangan keperluan seharian serta membanteras kegiatan yang memanipulasikan dan menaikkan harga barangan di pasaran.

Tiada ulasan: