24 Januari 2008

Tangisan

Seorang hamba yang sangat gerun kepada Sang Pencipta Allah SWT pasti mengalirkan airmatanya semasa hayatnya dalam keadaan susah atau senang, dalam keadaan sihat atau sakit.



Dari Abu Hurairah ra. dari Nabi saw. bersabda: "Ada tujuh orang yang akan diberi naungan oleh Allah pada hari Kiamat dalam naungan-Nya pada hari di mana tidak ada naungan kecuali naungan-Nya, yaitu: Imam yang adil, Pemuda yang hidup untuk beribadah kepada Allah, seorang lelaki yang berdzikir (ingat) kepada Allah dalam tempat yang sepi lalu kedua matanya mengeluarkan air (menangis), seorang lelaki yang hatinya senantiasa tertuju kepada Masjid, dua orang lelaki yang saling mencintai karena Allah, seorang lelaki yang diajak oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan tinggi dan cantik kepada dirinya (diajak berbuat maksiat) namun ia berkata: "Sesungguhnya saya takut kepada Allah", dan seorang lelaki yang memberikan shodaqah lalu ia merahasiakannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya".(HR: Bukhari)


Lalu alirkan air mata kita untuk mendapatkan keredhaan Allah. Jangan alirkan air mata hanya untuk mengharap dunia yang sementara ini. Ingatlah mata yang kita miliki juga dari Allah mata sebaiknya lah kita gunakan untuk menunjukkan kita berharap kepada redhanya.


Persoalannya sebanyak manakah sudah kita alirkan air mata untuk mendapatkan redha Allah itu ?


وَيَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعاً


Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu`.(Al-Israa`:109)

Tiada ulasan: