07 Februari 2008

Dividen Tabung Haji Untuk Pancing Undi.

Setelah Barisan nasional melihat undi dari orang India dan Cina beralih kepada BA dalam persen yang banyak, satu lagi pancing undi untuk menarik undi kepada BN ialah dengan menaikkan dividen TH, walaupun kemampuannya kita ragui.

Tabung Haji kelmarin mengumumkan pemberian dividen sebanyak tujuh peratus kepada kira-kira 4.2 juta pendeposit aktifnya bagi tahun 2007, iaitu dividen yang tertinggi sejak tujuh tahun lalu.Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Abdullah Md. Zin berkata, kadar dividen itu meliputi lima peratus dividen tahunan dan dua peratus lagi dividen khas yang pertama kali diberikan kepada pendeposit Tabung Haji.Menurutnya, kadar dividen tujuh peratus itu membabitkan pembayaran keseluruhan sebanyak RM1.05 bilion kepada pendeposit Tabung Haji iaitu pembayaran terbesar sejak penubuhan Tabung Haji pada 1963. Katanya, pembayaran dividen itu akan dikreditkan ke dalam akaun pendeposit pada 10 Februari ini. ‘‘Sejak lima tahun lalu, Tabung Haji telah dapat memberikan dividen kepada para pendepositnya dengan kadar yang amat kompetitif dan munasabah berbanding pelaburan dalam sektor perbankan Islam,’’ kata Abdullah pada sidang akhbar mengumumkan kadar dividen tersebut .

Persoalannya kenapa ada yang dinamakan "Dividen Khas" apakah ianya salah satu dari unsur keuntungan dari perniagaan Tabung Haji atau sejumlah wang yang diambil dari sumber lain sebagai gula-gula bagi menarik sokongan pelabur supaya menyokong BN dalam keadaan pilihanraya yang semakin dekat.

Kenapakah dividen khas ini tidak pernah diberikan kepada pelabur sebelum dari ini jika sekiranya ianya suatu keuntungan yang perlu diagihkan kepada penabung. Jesal keujudannya sangat diragui. Jika ianya adalah dari unsur yang dihalalkan oleh Islam ianya susuatu hadiah kepada penabung yang selama ini mengharapkan lebih. Tetapi yang menjadi masalah jika punca dari wang dividen khas 2 pratus itu adalah yang bercanggah dari segi hukum islam. apa akan jadi dan kita minta TH umumkan dari mana puncanya.

Inilah gimik dan cara BN yang dilakukan dengan apa cara sekalipun untuk memujuk rakyat bawahan yang rata-ratanya penabung TH. Semuga ianya akan menjadi program sia-sia BN yang akan menyusahkan dirinya sendiri.

Tiada ulasan: