27 April 2008

Jauhi dari berbohong.

Ketahuilah, wahai anakku, memindahkan batu besar lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu faham (Luqman al Hakim).

Berbohong sama dengan pengkhianatan terhadap Islam. Hal ini dapat dilihat dari kisah yang diceritakan dalam sebuah hadits. Di masa Rasulullah SAW, seorang non Muslim menjumpai Rasulullah seraya mengemukakan keinginannya menjadi Muslim. Sesudah mengucap dua kalimah syahadat, lalu beliau bertanya, Ya Rasulullah, sesungguhnya saya selalu berbuat dosa dan sukar meninggalkannya. Lantas Rasulullah SAW bertanya, Mahukah kamu berjanji untuk tidak berbohong? Lelaki itu mengiyakan dan selanjutnya pulang ke rumahnya.

Dalam perjalanan pulang, orang itu mengakui dalam hatinya betapa mudah berjanji namun berat melaksanakannya. Apalagi kebiasaan lama selalu mendorongnya untuk mengulanginya. Namun hatinya bertanya. Bila berbuat jahat , apa yang harus dikatakan nantinya bila ditanya Nabi? Bila mengaku tidak berarti berbohong.Itu sama artinya dengan mengkhianati janjinya dengan Rasulullah. Sebaliknya, bila mengatakan yang sebenarnya, ia mendapat hukuman.

Lalu dia membuat keputusan, tidak mahu menjadi pengkhianat sekaligus tidak mahu menerima hukuman.Inilah yang membendung keinginannya untuk berbuat jahat. Dalam hatinya, betapa agungnya ajaranIslam.

Namun keagungan ajaran Islam tidak mahu difahami oleh sebahagian orang. Meskipun sudah diberikan kefahaman dan melihat kesan-kesannya, berbohong terus dilakukan. Inilah ciri ciri orang yang digambarkan Luqman Al Hakim di atas.

4 ulasan:

Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik berkata...

Kalau lah aku jadi lelaki itu, dan kalaulah nabi bertanya kat aku, aku akan jawab "Ana tak mau komen", habis cerita. Mengaku tidak, menipu tidak.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE berkata...

Siakap,senohong,gelama,ikan duri.
Cakap bohong lama2 jadi pencuri.

Oleh kerana bien suka berbohong , akhirnya berjuta2 wang rakyat lesap.

Duit tranungkite yang banyak dicuri.

hidayahNurIMAN berkata...

salam..

"Kalau lah aku jadi lelaki itu, dan kalaulah nabi bertanya kat aku, aku akan jawab "Ana tak mau komen", habis cerita. Mengaku tidak, menipu tidak."-mat saman kati..

perkataan 'kalau'..kalau nabi tanya kat aku-oleh saudara mat saman kati...saudara kata 'no komen'..memang saudara main2 sungguh, faham pengertian nabi, knp nabi diutuskn..jd setiap peristiwa yg brlaku ada sbb utk kita renung2kan, ikut..oleh itu peristiwa yg brlaku bukan saja2 nak ada,tapi dijadikn contoh utk kita semua,sunnah utk kita smua. apa yg saudara katakan memang mncalarkn hati saya sbg umat nabi Muhammad S.A.W...ALLAH lebih mengetahui pemikiran saudara
wassalam

Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik berkata...

no komen