09 Jun 2008

Pelaksanaan dasar pintu terbuka China berjaya.

NINGBO, CHINA, 8 Jun:-China merupakan negara membangun yang paling banyak menarik pelaburan asing selama 15 tahun berturut-turut dan berpotensi besar yang mampu melabur di pasaran antarabangsa. China telah mencapai kemajuan yang besar sejak dasar pintu terbuka dilaksanakan.

Demikian dinyatakan oleh Ketua Pengarah Pusat Pengkajian Pembangunan Dewan Negara China, Zhang Yutai dalam "Forum Buka Pintu Terbuka China 2008" yang diadakan di Ningbo, Provinsi Zhejiang semalam. Katanya, sejak dasar pembaharuan dan pintu terbuka dilaksanakan 30 tahun yang lalu, daya saing ekonomi China di pasaran antarabangsa meningkat pesat. China mengimport modal dan teknologi dari luar negara dan ini mempercepat proses pengindustrian. Di samping itu, pembaharuan mekanisme ekonomi juga dijalankan bagi menyempurnakan mekanisme ekonomi sosiolis.

Beliau menambah, China mengambil peluang globalisasi ekonomi dan mengamalkan dasar pintu terbuka. Proses itu selaras dengan keadaan dan daya kawalan risiko China. Kesemua ini merupakan pengalaman China yang amat berjaya.

Tiada ulasan: