20 Ogos 2008

Kemerdekaan yang sebenarnya

“Dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan rasulNya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepadaNya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan” (QS. An-Nur: 52).

Setiap tahun tanpa rasa jemu dan bosan manusia di dunia ini merayakan diri sebagai manusia yang merdeka atau terbebas dari belenggu penjajahan termasuklah negara kita yang tercinta. Namun harus disedari bahawa amat banyak di antara kita yang masih terbelenggu di dunia ini dan masih tidak mencapai kemerdekaan yang hakiki. Sekurang-kurangnya mereka masih terbelenggu hawa nafsu dan belenggu ketidak taatan kepada Allah dan RasulNya.


Dalam suatu ayat Al-Quran, Allah menyebutkan bahwa hawa nafsu membawa manusia kepada kesesatan. Dengan demikian, jika hawa nafsu masih diperturutkan, maka itu petanda bahawa kita masih terbelenggu atau masih mampu didorong kepada kesesatan. Sehingga segenap ilmu pengetahuan yang kita miliki boleh dikatakan sia-sia, kerana belum membantu membebaskan diri kita dari kesesatan.


Kesesatan tentunya akan menyebabkan seseorang itu berada di jalan ketidaktaatan kepada Allah SWT. Sedangkan dalam ayat di atas dikatakan bahwa hanya mereka yang taat kepada Allah dan RasulNya yang dikatakan mendapat kemenangan yang sesungguhnya. Sebab, mereka mampu membebaskan diri dari ingkar kepada semua perintah Allah.


Memang membebaskan diri dari hawa nafsu bukanlah hal yang mudah. Mempertahankan ketaatan kepada Allah memerlukan usaha yang sungguh-sungguh. Oleh kerana itu, mempertahankan kemerdekaan diri dari hawa nafsu dan menjaga ketaatan kepada Allah memerlukan kerja keras secara berterusan dan sentiasa ditingkatkan.

Tiada ulasan: