12 Oktober 2008

Amanat Abdullah lantik Najib sebagai PM salah dari segi undang-undang

PARIT BUNTAR, 11 Okt - Ahli Parlimen Bukit Gantang, Haji Ruslan Shahrum menegaskan amanat yang dibuat oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang melantik Dato' Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri selepasnya adalah salah dari segi undang-undang negara.
Ceramah umum yang diadakan dala keadaaan cuaca yang kurang baik itu tetap mendapat perhatian dari warga setempat. Penceramah utama ialah Naib Presiden PAS , Haji Mohd Sabu.Hadir sama dalam program itu alah ADUN Titi serong, Drs. Khalil Idham Lim.

"Mempengaruhi ahli dengan cara paksa menggantikan Perdana Menteri Malaysia selepasnya itu adalah melanggar Perlembagaan dan tidak pernah dibuat sebelum ini oleh mana-mana Perdana Menteri yang hendak bersara atau hendak berhenti," kata Hj Roslan pada ceramah umum Dun Titi Serong dekat sini malam tadi.

Menurut beliau, jawatan Perdana Menteri adalah diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong dengan dipersetujui Ahli Parlimen dan persetujuan rakyat.

"Bukannya boleh memandai-mandai membuat perlantikan sendiri seperti yang dilakukan Dato' Seri Abdullah Ahmad baru-baru ini yang menyebut Dato' Seri Najib jadi Perdana Menteri Malaysia selepasnya nanti," katanya.

Dengan itu tegasnya, sudah nyata untuk jawatan Perdana Menteri harus dipersetujui oleh Yang di-Pertuan Agong dan semua rakyat bukan Abdullah seorang.
Semasa menyampaikan ucapan alu-aluan, Drs. khalil mengatakan bahawa termbok yang memisahkan antara orang bukan Islam dengan Islam telah pun roboh setelah sekian lama dipertahankan oleh UMNO dan BN.
Sambil merujuk kepada satu pertemuan dan dailog yang baru dilakukan antara imam muda dari China dengan pemimpin agama Buddha di Taiping, beliau mengatakan bahawa salah faham dan ketakutan kepada Islam telah pun berakhir sejak pilihanraya yang lepas.