05 Oktober 2008

Hari Raya Aidilfitri Disambut Meriah di Niujie, Beijing.

Hari Raya Aidilfitri di Beijing disambut dengan meriah oleh umat Islam setempat antaranya dengan berbagai aktiviti di Niujie, sebatang jalan yang terletak di Beijing yang biasanya menjadi kunjungan pelancong asing bila sampai di sini. "niujie" berarti "jalan lembu' dengan maksud tempat penyembelihan lembut yang dilakukan oleh umat Islam.

Hari raya Aidilfitri merupakan perayaan terpenting bagi 10 etnik minoriti yang beragama Islam di China, termasuklah etnik Hui. Hari ini, seramai 100 ribu orang penduduk Muslim dan warga asing di Beijing telah datang ke Niujie untuk menyertai pelbagai aktiviti yang menarik bagi menyambut hari raya Aidilfitri.

Jalan Niujie dibanjiri oleh umat Islam.


Anggota Jawatankuasa Tetap Bandar Beijing Parti Komunis China, Puan You Lantian ketika menghadiri aktiviti perayaan di Niujie berkata: "Hari ini kita menyambut dua perayaan, iaitu hari raya Aidilfitri bagi semua umat Islam di China, dan juga hari kedua dalam cuti panjang Hari Kebangsaan China. Saya mengucapkan 'Selamat Hari Raya Aidilfitri' kepada semua penduduk Muslim di Niujie."


Jalan Niujie ditutup untuk sambutan Aidilfitri


Niujie merupakan kawasan kediaman orang Muslim yang terbesar di Beijing. Terdapat lebih kurang 54 ribu orang penduduk yang tinggal di kawasan ini, antaranya seramai 12 ribu orang ialah umat Islam. Masjid Niujie yang bersejarah selama 1012 tahun dibina di tapak seluas 10 ribu meter persegi adalah terletak di kawasan tersebut.

Bermula pukul 7.00 pagi hari ini, Jalan Niujie telah ditutup secara sementara kepada semua kenderaan bagi menjamin kelancaran pelbagai aktiviti sambutan. Dengan ini, Jalan Niujie telah menjadi "pasar" jual makanan dan barang kegunaan Muslim.

Jualan kopiah memeriahkan suasana.


Selain daripada "pasar jual makanan", pelbagai aktiviti seperti pameran gambar dan pertandingan catur China juga telah diadakan untuk menyambut hari raya Aidilfitri. Aktiviti-aktivit tersebut telah menarik ramai orang Muslim. Seorang gadis yang bernama Mai Na memberitahu bahawa: "Saya rasa hari ini sangat meriah. Aktiviti-aktiviti di Niujie juga amat menarik. Kami sekeluarga datang ke Niujie untuk merayakan hari raya Aidilfitri."

Untuk menjamin kelancaran aktiviti-aktiviti di Niujie, kerajaan tempatan telah menyediakan pelbagai perkhidmatan yang berkaitan. Encik Wang Jinhua ialah tauke sebuah kedai makan halal di Niujie. Beliau menjelaskan: "Pada pendapat saya, pada tahun ini, kerajaan telah memberikan perhatian tinggi terhadap aktiviti sambutan hari raya, misalnya mereka menutup Jalan Niujie kepada semua kenderaan, dan menyediakan gerai jualan makanan untuk kami."

Perayaan di Niujie bukan sahaja menarik ramai orang Muslim, tetapi juga bagi mereka yang bukan Muslim. Pelajar etnik Han dari Universiti Ekonomi dan Perdagangan Ibu Negara, Xu Shaochi memberitahu berkata : "Ini merupakan kali pertama saya melawat ke Niujie. Hari ini hari raya Aidilfitri, dan juga hari kedua bagi cuti panjang Hari Kebangsaan China, maka saya datang untuk merasakan suasana perayaan di sini, dan menggunakan peluang ini untuk mengenali lebih banyak tentang budaya Islam."

1 ulasan:

Unknown berkata...

salam...
sekarang ini saya sedang mencari maklumat tentang umat cina islam menyambut aidilfitri yang merangkumi dari segi makanan, adat, pakaian, hiasan rumah dan aktiviti lain semasa yang dilakukan oleh org cina islam di hari raya.
klu ada maklumat sila hantarkan kepada hasrol80@yahoo.com..

saya nak buat dokumentari tentang cina muslim menyambut hari raya.