24 November 2008

Adil

’‘Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar menegakkan keadilan, menjadi saksi kerana Allah, biarpun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu” (QS. An-Nisaa‘: 135).

Kadangkala manusia lebih mementingkan perintah manusia berbanding perintah Allah. Contohnya, banyak manusia yang tidak mahu berlaku adil terhadap orang lain dan terhadap diri sendiri, ramai orang yang berani melakukan jenayah dengan apa saja, baik dengan harta benda atau kekuasaannya, sehingga dengan sendirinya mengabaikan perintah Allah.

Ramai orang yang lebih mementingkan wang sogokan rasuah berbanding mempertahankan imannya kepada Allah. Padahal, wang satu atau dua ribu ringgit amat sedikit nilainya kerana hanya mampu mempertahankan hidup seseorang dalam beberapa waktu saja. Namun ketika melakukan maksiat, berarti menghancurkan bekal yang amat tinggi nilainya, kerana iman boleh membantu pemiliknya bukan sahaja didunia malah sampai ke akhirat kelak.

Yang lebih dasyat lagi, ketika maksiat dilakukan, ada pihak lain yang teraniaya. Iaitu orang yang seharusnya lebih berhak menang dalam perkara tertentu. Dalam keadaan demikian, pelaku maksiat juga akan berhadapan dengan dosa penganiayaan atau kezaliman.

Itulah manusia, makhluk pelupa yang seringkali pula berpura-pura lupa. Bila yang kena orang lain, hukum ditegakkan dengan adil, namun bila mengenai diri sendiri, kerabat atau kawannya, hukum diabaikan. Namun demikian, kita berharap agar masih adan manusia yang tetap berlaku adil di dunia ini.