23 November 2008

Cubaan Kedua Bentuk Kerajaan Katak

Isu 16 September, tarikh di mana Pakatan Rakyat akan ambil alih kerajaan Pusat akhirnya lenyap begitu sahaja. Ia tidak dibincangkan lagi walaupun tarikh baru dikemukakan. Nilai sensasi untuk satu-satu isu biasanya hanya sekali.

Di Kedah, usaha menumbangkan kerajaan melalui proses tidak demokratik masih diperkatakan.Dalam percubaan yang dulu mereka gagal. Usaha untuk menumbangkan kerajaan sewaktu Menteri Besar, Ustaz Azizan Razak berada di Makkah tidak jadi kenyataan.

Percubaan kedua kali ini lebih nekad dan dramatik. Beberapa Adun daripada Pakatan Rakyat dikatakan diberi tawaran jutaan ringgit seorang jika bersedia melompat parti. Pertemuan demi pertemuan yang diadakan antara seorang bekas Menteri Besar dengan Adun yang cuba dibeli.

Semuanya itu dalam rekod skuad penyiasat khas yang ditubuhkan oleh pihak tertentu. Yang lebih menarik, sebahagian besar butiran perbualan mereka, turut dirakam. Mereka licik, lawan pun licik.

Jadi khabar angin tersebar kencang di seluruh negeri kononnya empat Adun cuba dibeli ada asasnya. Ia benar-benar berlaku, bukan cubaan. Sama ada tawaran diterima atau tidak, itu persoalan lain.

Di pihak BN, Kabinet bayangan kerajaan negeri sudah tersebar. Nama pegawai-pegawai khas yang akan menduduki pejabat menteri Besar sudah tersenarai. Senarai tersebut telah menimbulkan pertikaian di kalangan anggota Umno tertentu negeri ini. Antaranya dikatakan pengkhianat Umno, iaitu individu yang menjalankan sabotaj terhadap calon BN dalam pilihan raya umum lalu.

Pengurus Bola Sepak Hijau Kuning, Othman Aziz hanya meletakkan jawatan untuk sehari, kemudian menarik balik peletakan jawatan tersebut. Tindakan bekas Exco BN di bawah kepimpinan Madhir Khalid menguatkan spekulasi peralihan kuasa.

Di kalangan segelintir pegawai kerajaan yang masih setia dengan Madhir Khalid, mereka sudah berkira-kira untuk mendapat tempat yang sewajarnya dalam kerajaan baru.

Begitulah permainan gerak saraf berprofail tinggi yang berjaya menggegarkan situasi politik negeri ini. Apa yang dirancang belum tentu berlaku namun perebutan di antara mereka sudah bermula. Macam kisah lanun berebut harta karun. harta karun belum ditemui, tapi lanun sudah berbunuh-bunuhan.

Di kalangan Adun yang cuba dibeli, semuanya menafi akan melompat. Bagi mereka menjual maruah adalah kerja yang sangat hina, umpama pelacur.

Takut nanti terima duit RM10 juta, tak sempat pula nak belanja, ujar seorang Adun.Begitu dalam maksud kata-katanya.

Siapa pun benci rakan yang belot.Mampukah kita hidup dalam kebencian orang lain?Tiada guna duit banyak, tapi hidup dalam ketakutan.

Saya tak mahu jadi Joe Farnandez, tambah Adun tersebut. Joe Farnandez adalah Adun Lunas yang mati ditembak. Politik Malaysia tidak ganas sampai ke tahap itu.

Habis,Joe Farnandez bukan ditembak di Malaysia ke?Pemimpin Pemuda MCA Padang Serai bukan ditembak di Malaysia ke?Hujah Adun tersebut.

Saya masih tidak yakin bahawa politik Malaysia akan memasuki fasa lebih ganas seperti itu. Namun, saya yakin bahawa tidak ada ahli politik yang bersikap hubbun dunya(mencintai dunia) yakin akan keselamatan dirinya setelah mengkhianati mandat, sehingga peringkat tumbangnya sebuah kerajaan. Memang logiklah, orang yang cinta dunia tentu takut pada mati.

Bagi pihak pembangkang Dun Kedah, mereka perlu mendapatkan lima kerusi daripada Pakatan Rakyat (PR) untukj memperolehi majoriti satu kerusi. Mereka tidak berupaya mendapatkan 16 kerusi PAS dan satu DAP.

Mereka betul-betul mengharapkan lima kerusi KeADILan di mana tiga darinya adalah kerusi Exco. Dua dari lima Adun KeADILan adalah orang yang jelas berprinsip dan boleh dipercayai manakala tiga yang lain menafi dengan sekeras-kerasnya akan melompat.

Tegasnya tiada Adun Pakatan Rakyat yang akan melompat ke BN. Ia menjadikan usaha menumbangkan kerajaan PR bagi menubuhkan sebuah Kerajaan katak adalah misi yang karut.

Bagi memulihkan semangat penyokong BN yang telah meletakkan harapan yang begitu tinggi terhadap pembentukan kerajaan katak pemimpin utama mereka menjelaskan:Kita sedang menunggu masa yang sesuai untuk membentuk kerajaan, beberapa Adun PR sudah sign untuk bersama kita.Ayat yang biasa kita dengar menjelang 16 September dulu.-sumber Harakah