29 November 2008

MB seru graduan ceburi bidang asas tani

SUNGAI SIPUT, 27 Nov - Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menyeru anak-anak muda terutama graduan dan lepasan institut pengajian tinggi di negeri ini supaya menyertai sektor asas tani.

"Kerajaan bersama agensi-agensinya seperti Mardi, Sirim, Mara dan pihak swasta akan menyediakan pelbagai bantuan keperluan asas teknikal demi menjayakan program tersebut," katanya di Pelancaran Agrofest 2008 Hari Peladang, Penternak, Nelayan di Ladang Inforternak di Kuala Kangsar petang semalam.

Nizar ketika berucap di depan 30,000 orang pengunjung semalam menyatakan, dalam usaha intensif kerajaan ke arah itu klinik-klinik bimbangan usahawan sempena Agrofest 2008 akan diadakan untuk memberi peluang kepada graduan dan usahawan muda menimba ilmu pengetahuan serta pelbagai maklumat ke arah menyertai industri usahawan asas tani.

"Pada peringkat awalnya program klinik ini akan mendedahkan mengenai kursus bidang keusahawan industri dan asas tani dengan dipolopori oleh Unit Perancang Ekonom Negeri Perak," tegasnya.

Tegas Nizar, Unit tersebut akan mengetuai sektor berkenaan dengan memberikan tumpuan positif bagi mewujudkan pekerjaan industri asas tani.

"Pengembelingan sedemikian itu bukan sahaja dapat mengukuhkan ekonomi negeri ini malah dapat mengurangkan pergantungan bahan tersebut dari luar, malah ia akan membolehkan kita dalam masa terdekat mengekspot lebihan hasil produk pertanian, penternakan dan nelayan keluar negara pula," hasratnya.

Nizar, kemudiannya menyampaikan hadiah-hadiah kepada Peladang Jaya Lelaki, Rosli Ismail dari Pertubuhan Peladang Kawasan Parit Buntar, Peladang Jaya Wanita, Sharifah Abdul Rahman dari Batu Kurau dan Peladang Muda Jaya 2008, Zulsami Ismail dari Kuala Kurau. - mns_HarakahDaily