23 Disember 2008

KERAJAAN DIGESA WUJUD STOK PENIMBAL GETAH KEBANGSAAN BANTU PEKEBUN KECIL .

Kerajaan Pusat di gesa supaya mengambil tindakan segera demi membantu pekebun-pekebun kecil getah di seluruh negara yang terjejas akibat kejatuhan harga komoditi itu.

Naib Presiden Pas Datuk Husam Musa berkata antara langkah yang boleh diambil ialah dengan mewujudkan stok penimbal getah kebangsaan.
“ Sekiranya Kerajaan Pusat boleh memperuntukkan RM5 billion ringgit wang KWSP kepada Valuecap Sdn Bhd untuk melindungi syarikat-syarikat tertentu, kenapa tidak sejumlah wang digunakan untuk membantu para pekebun kecil, ” tegasnya.

Husam berkata demikian ketika menjadi ahli panel pada program Wacana Tranformasi Politik Negara yang berlangsung di Balai Islam, Lundang, Kota Bharu, malam tadi.

Ahli panel lain ialah Naib Ketua Pemuda UMNO, YB Khairy Jamaludin dan pakar undang-undang, Professor Aziz Bari. Wacana dipengerusikan oleh Professor Madya Agus Yusof.

Menurut Husam, sekiranya RM5 billion ringgit itu di gunakan untuk membeli getah, pada harga 70 sen sekilogram harga getah basah kini, tujuh billion kilogram getah dapat di beli dari pasaran.

Stok penimbal dapat membantu mengurangkan lambakan komoditi itu akibat kejatuhan harga sekaligus mampu mengekang tekanan aliran penurunan harga.

Disamping itu, para peniaga dan pengexport getah pula dilaporkan sukar untuk menjual komoditi itu ke pasaran dunia akibat kejatuhan ekonomi global yang sedang melanda.

Kini terdapat hampir 600 ribu pekebun kecil di seluruh negara yang menghadapi bebanan kejatuhan harga dan kos sara hidup yang memeritkan.

Untuk tempoh 5 bulan pertama tahun ini, sebanyak 475,233 metrik ton getah dihasilkan. Dari jumlah itu, pekebun kecil menyumbangkan 95.3 peratus manakala sektor estet 4.7 peratus.

Negara pengimport getah asli Malaysia yang terbesar ialah China, dikuti Jerman dan Amerika Syarikat.

Husam yang juga Pengerusi Lujnah Ekonomi PAS ketika dihubungi pula memberitahu akan mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan pekebun kecil terutama di negeri-negeri PR.

Katanya, ia akan dilakukan dalam masa terdekat untuk melihat langkah-langkah yang dapat diambil demi membantu para pekebun kecil menghadapi situasi harga getah yang tidak stabil.-www.husammusa.com.