08 Februari 2009

3 ADUN Lompat tentukan siapa kerajaan ? Kerajaan Kudeta tidak selamat !

Kedudukan Kerajaan Negeri Perak yang dirampas secara kudeta oleh najib dan kuncu-kuncunya sebenarnya telah menghancurkan mandat rakyat yang telah ditentukan pada PR ke 12 pada 8 Mac tahun lepas.

Mandat rakyat itu yang akhirnya menggabungkan 3 parti yang tidak bersama dengan BN akhirnya melahirkan Barisan Rakyat yang akhirnya dipanggil Pakatan Rakyat (PR). Lahirnya PR di Perak adalah gambaran suatu senario politik baru kepada satu gabungan yang lebih padu dan terarah antara Parti PAS, DAP dan PKR.

Secara umum dan khusus kami Ahli-ahli Yang Berhormat yang mendokong Pakatan Rakyat di Perak masih berpegang teguh kepada ikrar dan hasrat rakyat yang akan menentukan jatuh bangun kerajaan yang kami dokong bersama ini.

Namun 3 ADUN yang berpaling tadah adalah sangat kami kesali. Secara peribadi saya tidak menolak mereka yang melompat ini ada agenda tersendiri sebagai sifatnya manusia yang ingin cepat senang dan kaya. Sogokan wang ringgit dan kedudukan menghantui kebanyakan kami dari musuh yang tidak bermaruah dan bertanggung jawab.

Tetapi jauh dari ini 3 yang melompat sebenarnya telah di perangkap dan di tekan sedemikan rupa dengan susutu konspirasi terancang dan teratur.

Sebelum berakhir tahun 2008, sebetulnya konspirasi itu telah dimaklumkan kepada saya. Percaya pun ada menolak tidak sama sekali pun tidak, saya memikirkan apalah lagi kerja jahat yang hendak mereka lakukan kepada Kerajaan Negeri Perak pakatan rakyat.

Selama 10 bulan kami menguasai Kerajaan Negeri Perak beberapa fasa dan usaha kudeta telah gagal walaupun dirancang sedemikian rupa. Isu dan persoalan yang diada-adakan dan isu 31 ogos serta usaha membeli ADUN PR adalah isu yang mewarnai Kerajaan pakatan Rakyat di Perak.

Sangat menyakitkan segala usaha yang dirancang dijawab oleh ADUN Bota , Nasharuddin Hshim yang berpaling tadah kepada Pakatan Rakyat dengan menyertai PKR pada 25 Januari.

Kegembiraan datangnya Nashruddin kepada PR disambut dengan baik dan tidak ada syak wasangka apa lagi dia sering mengatakan pada beberapa pertemuan bahawa dia tidak cari publisiti dan dia ikhlas datang ke PR.

Dalam satu sidang akhbar yang saya hadir sama, bila wartawan bertanya kepadanya adakah kemungkinan untuk kembali kepangkuan BN dia mengatakan "InsyaAllah tidak".

Malang sekali rupanya yang disebutkan oleh Nasharuddin sebenarnya "Insya Allah tidak...lama". disebut atau tidak itulah realitinya sehingga cuma 11 Nasaharuddin bersama PKR. dia pergi tanpa bagi salam malah dikaitkan juga dengan konspirasi yang mengandungi unsur-unsur paksaan dan tawaran tertentu.

Kerajaan kudeta Perak sebetulnya tida ada apa kekuatan kecuali berselindung di sebalik Istana dan putar belit media yang pada saya lebih mengundang kepada suasana yang lebih meruncing dan kusut.

Tidak ada langkah dan cara yang terbaik melainkan kembali kepada permohonan asal yang dikemukakan kepada DYMM Sultan Perak oleh YAB Menteri Besar Perak, Ir. Muhammad Nizar Jamaluddin supaya dibubarkan DUN dan menyerahkan kepada rakyat untuk memilih siapakah yang akan jadi kerajaan.

Jika permohonan itu diperkenan suasana tegang seperti yang berlaku di Kuala Kangsar kelmarin pasti tidak akan berlaku.

Saya nafikan kenyataan Zamry Abdul Kadir yang menyatakan Kerajaan kudetanya kuat. Sebenarnya ianya sangat lemah kerana kuasa kerajaan hanya terletak kepada 3 ADUN lompat yang tidak bermaruah itu.