06 Jun 2009

Muktamar PAS kali ke-55 membuka tirai

Tempat duduk pemerhati di sebelah kiri hampir dipenuhi oleh pemerhati semasa Presiden PAS sedang menyampaikan ucapan dasar

Pembaharuan untuk pemerhati asing, skrin besar menyediakan alih bahasa ucapan dasar Presiden PAS dalam bahasa Arab dan bahasa Inggeris, tahniah kepada panitia muktamar ke-55


SHAH ALAM, 5 Jun : - Muktamar PAS kali ke-55 membuka tirai dengan kini para perwakilan mula memenuhi Stadium Malawati sementara menanti saf pimpinan tiba.

Kelihatan Mursyidul Am, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat sedang bersedia memulakan pemeriksaan perbarisan Unit Amal sebagai pembuka tirai perasmian Muktamar PAS Pusat.

Kira-kira 2000 tetamu mula membanjiri stadium, sementara di luar perkarangan stadium kenderaan mula berpusu masuk.Perasmian dijangka akan dimulakan dalam masa terdekat oleh Tuan Guru Nik Aziz sementara Ucapan Dasar Presiden akan menyusul selepas itu.

Jam 9.20 pagi, seluruh saf kepimpinan mengambil tempat, Presiden, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang; Timbalan, Ustaz Nasharudin Mat Isa; Naib Presiden, Dato' Husam Musa, Ustaz Ahmad Awang dan Mohamad Sabu berada di atas pentas bersama AJK PAS Pusat yang lain dan ketua-ketua Dewan sambil mendengar alunan ayat suci Al-Quran yang diperderdendangkan Qari, Ustaz Mustafa.

Antara tetamu kehormat yang hadir ialah, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; wakil-wakil parti komponan Pakatan Rakyat dari DAP dan KeADILan, pemerhati, wakil NGO dan wakil dalam dan luar negara serta petugas media.

Jam 9.40 pagi, pengacara majlis menyerahkan sidang kepada Pengerusi Tetap, Ustaz Abu Kassim Abdullah bagi memulakan Muktamar yang bertemakan 'Islam Memimpin Perubahan'.Abu Kassim memulakan sidang dengan pantun yang membuatkan perwakilan dan tetamu tertawa.

Sejurus selepas itu, Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar mengambil tempat bagi membuka muktamar dengan kata-kata aluan.

Dalam ucapannya, Kamarudin mengucapkan selamat bermuktamar kepada sidang perwakilan dan pimpinan selain mengalungkan ucapan tahniah dan terima kasih kepada pengelola dan tuan rumah, Selangor yang menyediakan tempat dan kemudahan untuk bermuktamar. Harakahdaily.

3 ulasan:

cucubajuri berkata...

Tahniah kepada PAS kerana berjaya mengadakan muktamar kali ke 55.. takbir.

Tanpa Nama berkata...

canggih muktamar kali ni menampakkan kedewasaan PAS... Subahanallah...

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah.. seronok betul dapat bertemu YB Idham.. Ana anggota unit amal yang dok kat pintu masuk pagi tadi.. Maaf tak dapat nak iringi YB ke tempat duduk.. ana kena jaga plug speaker perbarisan unit amal yang tak berapa nak ok tu! hehehe

Allahuakabar!