04 Februari 2010

Keberanian Ku Li mendahulukan rakyat

19 Safar 1431H
Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 2 Feb: Tindakan Tengku Razaleigh Hamzah berbeza pandangan dengan kepimpinan Umno dalam isu royalti minyak berpunca dari dasar dan amalan kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak yang tidak bersifat pro-rakyat, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Keberanian Ku Li mengambil pendirian yang bertentangan dengan pendirian kerajaan (pimpinan Najib) adalah suatu langkah yang mendahulukan rakyat," katanya.

Kerajaan Najib menafikan bayaran tunai royalti minyak kepada Kelantan dan meniru apa yang dilakukan oleh kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad dahulu yang memutuskan untuk memberikan wang ihsan sahaja kepada Terengganu yang waktu itu ditadbir oleh kerajaan PAS.

Sambil menyifatkan tindakan kerajaan Barisan Nasional (BN) menidakkan royalti kepada kerajaan dan rakyat Kelantan sebagai tindakan yang bersifat memusuhi dan melancarkan perang, Mahfuz melihat tindakan Razaleigh hakikatnya mahu mempertahankan kedaulatan kerajaan dan rakyat Kelantan.

Beliau bersetuju dengan penegasan Razaleigh di akhir ucapannya dalam majlis Majlis Solat Hajat dan Ceramah Perdana Royalti Petroleum di Kota Bharu minggu lalu bahawa Kelantan bukan peminta sedekah.

Bagi Ahli Parlimen Pokok Sena itu, tindakkan Razaleigh itu mengingatkan kembali rakyat Malaysia pada peristiwa keberanian beliau menentang Dr Mahathir dalam pemilihan jawatan Presiden Umno 1987 lalu sedangkan pada waktu itu Dr Mahathir adalah Perdana Menteri dan Presiden Umno.

"Tindakkan Ku Li pada waktu itu adalah berpunca daripada dasar dan tindakkan Dr Mahathir yang merugikan rakyat," katanya.

Mahfuz yakin, tindakan Razaleigh adalah untuk meletakkan kembali Malaysia pada landasan yang betul setelah sekian lama menyimpang dari landasan dan amalan demokrasi.

Tindakan kerajaan Najib yang tidak pro-rakyat itu, katanya, termasuk penafian bayaran tunai royalti minyak ke atas Kelantan yang merupakan lanjutan dari dasar penafian ke atas Terengganu yang dibuat oleh Dr Mahathir ketika PAS memerintah negeri itu.

"Saya mengharap lebih ramai di kalangan pimpinan Umno dan BN akan tampil untuk bersama Tengku Razaleigh dan rakyat Malaysia dari semua latar belakang agama, warna kulit dan ideologi politik untuk menyelamatkan Malaysia dari porak poranda akibat dari dasar kerajaan BN yang bersifat kemaruk kuasa," katanya.

Harakahdaily.net/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tun DR Mahathir mengeluarkan kenyataan bahawa UMNO tidak mungkin memecat Ku Li. Beliau (Ku Li) memberikan pandangan atas kapasitinya selaku anak Kelantan. Bagaimanpun beliau berpendapat Ku Li sepatutnya bertemu dan berbincang dengan PM sebelum berbuat demikian. Dalam Dewan Parlimen yang mulia tu pun suara Ku Li dah tak mau didengar, apatah lagi di luar!!! Kenapa baru sekarang nak bersuara??