06 Februari 2010

Laporan Polis

21 Safar 1431H

Sebagai seorang warga negara Malaysia yang cintakan keamanan dan kemamuran hidup masyarakat berbilang kaum, maka saya pada hari ini membuat laporan polis di balai Polis Parit Buntar keatas Pegawai Khas kepada Perdana Menteri 1Malaysia, Nasir Safar atas kebiadapannya yang menganggap orang Cina dan India sebagai pendatang dengan ucapan yang sangat bebaur perkauman yang sempit serta menimbulkan keresahan masyarakat.

Selain itu saya menyahut keputusan yang diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat Perak yang mengarahkan semua ADUN dan kesemua 24 Sekretariat Parlimen pakatan Rakyat di Perak mengendalikan urusan membuat Laporan Polis pada hari ini atas kenyataan yang tidak bertanggung jawab itu.

LAPORAN POLIS

Tarikh laporan : 5 Februari 2010
Nama Pelapor : YB. Drs. Khalil Idham Lim Abdullah
Jawatan :ADUN Titi Serong Perak.
No. Kad pengenalan : 641102-03-5125
Alamat : No.15 Jalan Wawasan 8, Taman Wawasan Jaya, Parit Buntar.No. Talipon :019 4759697

1. Pada pagi Rabu 3 Februari 2010 bertempat dirumah saya sekitar jam 9 pagi saya membaca satu berita di Malaysiakini.com dengan tajuk “India pelampau', 'Cina jual tubuh” - 1Malaysia dipulau” iaitu berita mengenai satu kenyataan berbaur perkauman yang diluahkan oleh seorang pegawai khas kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika berucap pada seminar '1Malaysia' di Melaka , Berita itu juga menyatakan puluhan ahli MIC, MCA dan perwakilan pertubuhan bukan kerajaan meninggalkan majlis berkenaan kerana memprotes ucapan yang bersifat perkauman itu.

2. Pegawai khas Najib, Datuk Nasir Safar ternyata telah menimbulkan kemarahan apabila dia melabelkan kaum India dan Cina sebagai pendatang. Selain itu sehingga kelmarin seperti yang dilaporkan dalam banyak media bahawa kenyataan yang tidak bertanggung jawab itu telah menimbulkan rasa tidak puas hati dan banyak laporan polis telah dilakukan diseluruh Negara.

3. Selain itu Nasir juga dalam ucapannya mengancam akan menarik balik kerakyatan mereka yang menentang keputusan kerajaan untuk menghadkan 12 matapelajaran sahaja untuk peperiksaan SPM.

4. Oleh itu sebagai seorang warganegara Malaysia berbangsa Cina yang cintakan keamanan dan kemakkmuran hidup dalam suasana Negara Malaysia yang mempunyai pelbagai bangsa dan kaum, maka saya mendesak pihak polis untuk melakukan penyiasatan secara tegas dan terperinci serta mengambil tindakan yang tegas kepada Nasir Safar atas ucapannya yang menimbulkan keresahan masyarakat sesuai dengan peruntukan undang-undang yang sedia.


Sekian Laporan dari saya :

(YB.DRS. KHALIL IDHAM LIM)

Lampiran : 'India pelampau', 'Cina jual tubuh' - 1Malaysia dipulau

1 ulasan:

Budak Perak berkata...

Syabas YB..