31 Mei 2010

Kerajaan dapat untung, Rakyat dapat kelentung !

15 Jamadil Akhir 1431H.
Oleh Annuar Kamaruddin

Setiap kali berlaku peristiwa serah harta dan hak negara kepada negara luar, maka Setiausaha Akhbar PM pun dikerahkan untuk jelaskan kewajaran dan mengapa sangat perlu nak buat begitu. Jawapan dan alasan paling atas adalah Kerajaan untung! Kerajaan dapat untung! Wah seronoknya rakyat! Kerajaan untung. Bila sebut untung dah tentu dapat duit. Bukan sekupang. Bukan seringgit. Berbilion-bilion ringgit agaknya. Tapi ke mana perginya duit untung tu.

Masa sekolah rendah dulu, adalah saya merasa bantuan makanan tambahan. Seminggu sekali kami dapat biskut patsegi tawar dengan air susu. Lepas tu tak ada dah. Masa naik form six merasa pula biasiswa pra U. Masuk U pulak dapat biasiswa tapi kerajaan tanggung sikit je, kontrak kena sepuluh tahun. Tapi tak apelah ayah pun tadak duit.

Lepas tu dengar budak-budak sekolah dapat Susu Kotak. Dapat susu free lah. Dapat RMT. Walaupun daging seketul sebesar cucuk sate je, tapi adalah jugak. Yuran sekolah pun empat ringgit setengah je setahun.

Itu dulu. Hari ni dah tak adedah yang free-free. Kerajaan kata rakyat mesti dididik bersedia untuk membayar untuk perkhidmatan yang disediakan. Terbaru ni nak tarik semua subsidi. Kerajaan dah tak larat nak tanggung rakyat. Kalau terus bagi bantuan dan subsidi, kerajaan akan bengkerap, katanya.

Eh! Macamana pulak ni. Kelmarin kita dengar kerajaan untung sebab bagi lombong minyak kat Brunei . Dapat kontrak dan untung untuk selama empat puluh tahun. Maknanya sampai tahun 2040. Tapi menteri di JPM pulak kata Negara akan bengkerap tahun 2019 kalau terus tolong rakyat.

Matematik apanama pulak ni. Dapat untung. Tapi akan bengkerap. Lepas tu dengar lagi. Tanah KTMB bagi kat Singapore takpa. Kita dapat untung. Wah untung lagi. Tapi ke mana untung tu.

Masa nak bawa gas keluar dari perairan Kelantan, sebab tak mau orang Kelantan dapat untung, kerajaan bawa masuk lalu ikut Thailand . Kat orang Kampong Chanae di Siam tu Petronas sanggup pulak taja dan bagi biasiswa, dari tadika hingga ke universiti, seluruh orang kampong tu, sebab paip gas tu lalu bawah kampong Chanae. Kat orang kampong sendiri bye-bye lah jawapnya.

Saya memang tak rasa pelek dengan fe’el kerajaan BN ni sebab perangai dia memang macam tu. Apa yang kerajaan buat semua bagus, semua untung. Tapi rakyat dapat apa?

Kita nak dengar juga PM cakap begini. “Oleh sebab kerajaan dapat untung hasil penyerahan blok minyak dan tanah kepada jiran kita, kerajaan akan membagi-bagikan untung ini kepada semua rakyat apabila untung tersebut kita dapat.”

Tapi mungkinkah dia akan cakap begitu. Entah. Yang pasti, kerajaan dapat untung, rakyat dapat kelentung.

5 ulasan:

wan_nowar berkata...

pm bru dr pakatan rakyat la yg akn ckp mcm 2, yb... nk tggu puak ubn ckp, lmbt lg la...

Tanpa Nama berkata...

Tu lah peliknya malaysia ni...
kerajaan asik rugi je...
bila entah nakuntungnya....
rakyat tengah sengsara ni...
Ya Allah kau jahanamkanlah kerajaan UMNO/BN ni...
di gantikan dgn kerajaan yg baru...

Qaseh Bonda berkata...

Cukup2lah memperbodohkan rakyat....sekurang2nya ada juga PR yang membukakan mata BN hingga terjeler biji mata, tidur dah tak jerap. Lihat dengan matahat rakyat yang tertindas dulu2 yang bersengkang mata belajar semuanya dah cerdik IT.

Cuma anak2 melayu UMNO piang je yang tak sedar diri disogok sekampit beras dan sehelai kain batik yang kononya boleh bertahan untuk 5 tahun sekali.

Kesian juga tengok anak2 melayu UMNO yang ada sekarang...mak bapak makan hasil free, hasil ali bin baba, hasil tahi judi, hasil jadi kuda kayu, pasang tiang bendera. lahirlah bangsa melayu rapuh, kaki gaduh, kaki pukul, malas sekolah...malas bekerja punya la ramai.

Peringatan jugalah pada wanita dalam PAS...tak payah nak bising2, nak persoalkan isu gender.
Tak payah nak minta lebih2.

Pas dah bagi kuasa sikit pun dah syukur.

Belajar dari UMNO. Bila wanita dah rasa hebat!! Anak2 dan suami lintang pukang.

Zaman Jahiliah mereka menanam anak perempuan hidup2.

Nabi mengangkat martabat wanita.

Jangan dirosakkan bumi ini dengan hawa yang tak pernah puas dahagakan pengiktirafan.

Kerosakan dimuka bumi angkara siapakah yang sebanarnya sehingga penghuni neraka banyaknya kaum hawa.

Tanpa Nama berkata...

Bagi kita rakyat biasa, rakyat marhaen bawahan, rakyat kampung dan felda, rakyat pagi2 toreh getah; negara bengkrup ke tak bengkrup ke; apalah bezanya.

negara tak bengkrup pun; kais pagi makan pagi kais petang makan petang.
negara bengkrup pun; kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

Jadi apa bezanya??

Lagipun, bukan kita rakyat marhaen yang belanjakan duit negara sampai nak bengkrup. Dia orang jugak yang belanjakan duit tu. Bukan kami.

Nak ambik semua subsidi? Ambiklah dan bahagikan pada anak cucu cicit kamu. Kami tak akan kesah pun.

Tanpa Nama berkata...

mengapa perlu disalahkan kaum hawa, semuanya bermula dari kelalaian kaum adam. Berbalik cerita mengenai keuntungan kerajaan...apa yang untungnya. Mana dia? rakyat tak nampak pun, apatah lagi nak rasa. Kali ini PR kena betul2 bijak dan perihatin, jangan pilih wakil yang rosakkan perpaduan. Bijak mainkan isu.