05 Jun 2010

Demonstrasi kenang stadium runtuh

21 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Jimadie Shah Othman

Genap setahun selepas runtuhnya Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak, Terengganu, sekumpulan penduduk berkumpul di lokasi tersebut malam tadi bagi mengenang "kerugian duit rakyat" akibat kejadian tersebut.

Pengerusi Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu Mohd Fauzi Abu Samah yang menganjurkan program itu berkata pihaknya kesal dengan cara tragedi tersebut ditangani yang seolah-olah "tiada siapa yang dipertanggungjawabkan".

"Orang kenang sesuatu itu bukan yang baik sahaja. Firaun pun dikenang kerana kejahatannya. Kita berhimpim kerana tidak mahu rakyat lupa.

"Jangan ingat selepas (ahli politik) keluarkan kenyataan, lepas itu orang tak ingat lagi," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Dalam perhimpunan tersebut mereka turut membakar bendera Israel kerana membantah serangan berdarah negara Yahudi itu terhadap kapal bantuan kemanusian ke Gaza pada pagi Isnin lalu.

Selepas setahun dibina, stadium bernilai RM292 juta yang disasarkan sebagai venue utama sukan negara pada Jun tahun lalu mengejutkan banyak pihak apabila ranap menyembah bumi.

Dalam kejadian tersebut, bumbung stadium yang menempatkan pintu A, B, dan B1 ke tempat duduk awam serta tempat duduk tetamu diraja serta orang kenamaan runtuh.

Ia dilaporkan berpunca daripada kegagalan semua pihak yang dilantik membina Stadium mengikut spesifikasi yang ditetapkan dalam kontrak.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Mohd Fauzi berkata pihaknya sedang mendapatkan nasihat peguam bagi membawa kes tersebut di muka pengadilan jika tiada tindakan terhadap pihak terbabit dalam 'kecuaian' itu.

Bagaimanapun ketika sentimen anti-Israel yang sedang meluap-luap ekoran serangan tenteranya terhadap flotila pro-Palestin, demonstrasi itu seperti 'menukar haluannya' apabila tiga bendera Israel dibakar penduduk yang hadir.

"Kebetulan ada kes serangan tentera Israel ini, kini tunjukkanlah juga bantahan kita terhadap mereka," kata Mohd Fauzi.

Mampat juga akan melancarkan tabung bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palestin dalam masa terdekat ekoran kegagalan flotila Mavi Marmara ke Semenanjung Gaza, tambahnya.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: