10 Jun 2010

Parlimen akan berpindah ke Putrajaya

26 Jamadil Akhir 1431 H

Jemaah menteri telah memutuskan bahawa bangunan parlimen baru akan dibina di Putrajaya, manakala bangunan sedia ada di Kuala Lumpur akan dijadikan bangunan warisan.Menurut jawapan bertulis kepada Sim Tong Him (DAP-Kota Melaka), Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz berkata perkara itu diputuskan oleh jemaah menteri baru-baru ini.

Nazri bagaimanapun tidak memberikan butiran lanjut berhubung pemindahan itu kerana perkara itu masih dalam kajian awal oleh Jabatan Kerja Raya.
Bagaimanapun, Nazri kemudiannya menjelaskan kepada media bahawa perkara itu masih pada peringkat perbincangan oleh jemaah menteri.

“Ia belum diputuskan lagi...Kami akan membawanya ke Kabinet untuk dibincangkan,” katanya.

"Kami akan mengkaji setiap aspek...Bangunan Parlimen sebenarnya bangunan warisan. Jadi, ia tidak boleh diruntuhkan sebegitu sahaja.

Nazri berkata RM150 juta diperlukan bagi memperbaiki bumbung parlimen dan juga pendawaian elektrik bangunan itu, mankala RM800 juta diperlukan bagi membina bangunan Parlimen baru.“Jadi, kita akan mempertimbangkan pilihan yang terbaik,” kata Nazri.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: