25 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN
Pemindahan darah (blood transfusion) adalah perkara yang baru dan muncul pada kurun yang ke 20. Semenjak ianya muncul , para fuqaha mengharuskan sekalipun nas-nas syara’ menyatakan najisnya darah yang mengalir dan haram penggunaannya melainkan dalam keadaan darurat.
Haram menggunakan darah dengan cara makan dan minum melainkan dalam keadaan darurat. Haram juga menjual menjual darah atau menggunakan darah dalam apa jua bentuk melainkan dalam keadaan darurat.
Diantara ayat-ayat dan hadis-hadis yang menggalakkan menolong adalah seperti berikut:
Firman Allah swt:
“Dan sesiapa yang menyebabkan manusia hidup maka seumpama menghidupkan manusia keseluruhannya.” (32: Al-Maidah)
Firman Allah swt:
“Dan hendaklah kamu saling tolong menolong dalam kebaikan dan ketakwaan.” (2: al-Maidah)
Nabi saw bersabda:
من نفس عن مؤمن كربة نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه
“Sesiapa yang melepaskan satu kesulitan orang beriman, Allah akan melepaskan satu kesulitan dari sejumlah kesulitannya pada hari kiamat. Allah menolong hambanya selagi mana hambanya menolong saudaranya.” (Hr Tirmizi)
Nabi saw bersabda:
من استطاع أن ينفع أخاه فليفعل
“Sesiapa yang mampu untuk memberi manfaat kepada saudarnya hendaklah dia melakukannya.” (Sahih Muslim)
Pemindahan darah adalah salah satu bentuk bantuan yang amat diperlukan dan salah satu cara untuk menolong orang yang susah dan menyembuh pesakit. Darah tersebut tidak dikira darah yang mengalir yang dihukum najis kerana ia dijaga dan dikembalikan ke dalam tubuh badan manusia serta mengalir di urat seperti mengalirnya darah-darah yang biasa.
Bagaimana pula dengan darah kafir?
Syeikh Ismatullah Inayatullah telah berkata:
“Tidak ada beza diantara darah kafir dan darah orang islam pada asal pensyariatan untuk menggunakannya dan pengharusan memindahkannya ketika perlu. Sesungguhnya seperti mana diharuskan berkahwin dengan ahli kitab dan membentuk anak2 hasil dari perkahwinan itu dengan percampuran darah, maka pengharusan pemindahan darah diantara muslim dan kafir lebih patut diharuskan. Darah yang dipindahkan hanya bantuan bukanlah membentuk tubuh yang asal.”
Syarat-syarat pemindahan darah dari segi syara’ adalah seperti berikut:
1. Bagi penderma: Baligh, berakal dan tidak dipaksa. Begitu juga tidak mendapat apa-apa kemudaratan dengan sebab menderma darah.
2. Bagi penerima: Hendaklah pesakit itu memerlukan darah di peringkat darurat atau hajiat (memerlukan). Tidak ada benda lain yang mampu mengganti tempatnya. Hendaklah dengan izin penerima melainkan pada keadaan darurat yang tidak memerlukan keizinan penerima. Dalam keadaan darurat juga tidak perlu diambil kira bangkangan dari penjaga budak kecil atau orang gila yang mana pihak perubatan telah menyatakan wajib dilakukan pemindahan darah demi untuk menyelamatkan nyawanya.
3. Pemindahan darah adalah bersifat tabarru’ (sedekah atau hadiah) tanpa melibatkan pertukaran harta kerana haram menjualnya. Diharuskan menggalakkannya dengan diberi pingat.Fatwa Akademi Fekah bagi Ikatan Dunia Islam telah menyatakan:
"Adapun majlis ini berpendapat haran hukumnya mengambil bayaran dari pemindahan darah atau dengan erti jual beli darah . Ini adalah kerana darah adalah perkara yang diharamkan untuk dimakan yang dinaskan dalam Quran bersama bangakai dan babi. Perkara yang haram dimakan , haram jual beli dan mengambil bayaran. Telah datang hadis yg sahih:
إن الله تعالى إذا حرم شيئا حرم ثمنه
Maksudnya: "Sesungguhnya Allah swt apabila mengharamkan sesuatu, akan mengharamkan harga bayarannya."
Para ulama kontemperori telah bersepakat pada pengharusan pemindahan darah sehinggalah ulama yang mengharamkan pemindahan anggota juga mengharuskan pemindahan darah. Syeyd Abul A’la al-Maududi ulama yang mengharamkan pemindahan anggota telah berkata:
“Harus disisiku memindahkan darah kepada pesakit untuk menyelamatkan nyawanya. Tidak ada sebab untuk mengharamkannya dan menegahnya.”
Oleh: AKHISALMAN
Pemindahan darah (blood transfusion) adalah perkara yang baru dan muncul pada kurun yang ke 20. Semenjak ianya muncul , para fuqaha mengharuskan sekalipun nas-nas syara’ menyatakan najisnya darah yang mengalir dan haram penggunaannya melainkan dalam keadaan darurat.
Haram menggunakan darah dengan cara makan dan minum melainkan dalam keadaan darurat. Haram juga menjual menjual darah atau menggunakan darah dalam apa jua bentuk melainkan dalam keadaan darurat.
Diantara ayat-ayat dan hadis-hadis yang menggalakkan menolong adalah seperti berikut:
Firman Allah swt:
“Dan sesiapa yang menyebabkan manusia hidup maka seumpama menghidupkan manusia keseluruhannya.” (32: Al-Maidah)
Firman Allah swt:
“Dan hendaklah kamu saling tolong menolong dalam kebaikan dan ketakwaan.” (2: al-Maidah)
Nabi saw bersabda:
من نفس عن مؤمن كربة نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه
“Sesiapa yang melepaskan satu kesulitan orang beriman, Allah akan melepaskan satu kesulitan dari sejumlah kesulitannya pada hari kiamat. Allah menolong hambanya selagi mana hambanya menolong saudaranya.” (Hr Tirmizi)
Nabi saw bersabda:
من استطاع أن ينفع أخاه فليفعل
“Sesiapa yang mampu untuk memberi manfaat kepada saudarnya hendaklah dia melakukannya.” (Sahih Muslim)
Pemindahan darah adalah salah satu bentuk bantuan yang amat diperlukan dan salah satu cara untuk menolong orang yang susah dan menyembuh pesakit. Darah tersebut tidak dikira darah yang mengalir yang dihukum najis kerana ia dijaga dan dikembalikan ke dalam tubuh badan manusia serta mengalir di urat seperti mengalirnya darah-darah yang biasa.
Bagaimana pula dengan darah kafir?
Syeikh Ismatullah Inayatullah telah berkata:
“Tidak ada beza diantara darah kafir dan darah orang islam pada asal pensyariatan untuk menggunakannya dan pengharusan memindahkannya ketika perlu. Sesungguhnya seperti mana diharuskan berkahwin dengan ahli kitab dan membentuk anak2 hasil dari perkahwinan itu dengan percampuran darah, maka pengharusan pemindahan darah diantara muslim dan kafir lebih patut diharuskan. Darah yang dipindahkan hanya bantuan bukanlah membentuk tubuh yang asal.”
Syarat-syarat pemindahan darah dari segi syara’ adalah seperti berikut:
1. Bagi penderma: Baligh, berakal dan tidak dipaksa. Begitu juga tidak mendapat apa-apa kemudaratan dengan sebab menderma darah.
2. Bagi penerima: Hendaklah pesakit itu memerlukan darah di peringkat darurat atau hajiat (memerlukan). Tidak ada benda lain yang mampu mengganti tempatnya. Hendaklah dengan izin penerima melainkan pada keadaan darurat yang tidak memerlukan keizinan penerima. Dalam keadaan darurat juga tidak perlu diambil kira bangkangan dari penjaga budak kecil atau orang gila yang mana pihak perubatan telah menyatakan wajib dilakukan pemindahan darah demi untuk menyelamatkan nyawanya.
3. Pemindahan darah adalah bersifat tabarru’ (sedekah atau hadiah) tanpa melibatkan pertukaran harta kerana haram menjualnya. Diharuskan menggalakkannya dengan diberi pingat.Fatwa Akademi Fekah bagi Ikatan Dunia Islam telah menyatakan:
"Adapun majlis ini berpendapat haran hukumnya mengambil bayaran dari pemindahan darah atau dengan erti jual beli darah . Ini adalah kerana darah adalah perkara yang diharamkan untuk dimakan yang dinaskan dalam Quran bersama bangakai dan babi. Perkara yang haram dimakan , haram jual beli dan mengambil bayaran. Telah datang hadis yg sahih:
إن الله تعالى إذا حرم شيئا حرم ثمنه
Maksudnya: "Sesungguhnya Allah swt apabila mengharamkan sesuatu, akan mengharamkan harga bayarannya."
Para ulama kontemperori telah bersepakat pada pengharusan pemindahan darah sehinggalah ulama yang mengharamkan pemindahan anggota juga mengharuskan pemindahan darah. Syeyd Abul A’la al-Maududi ulama yang mengharamkan pemindahan anggota telah berkata:
“Harus disisiku memindahkan darah kepada pesakit untuk menyelamatkan nyawanya. Tidak ada sebab untuk mengharamkannya dan menegahnya.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan