15 September 2010

Kelantan : Akidah bersih atau air bersih ?

5 Syawal 1431H.
Drs. Khalil Idham Lim.

Pengkhianat kepada rakyat Kelantan, bersuara lagi semalam. Kali ini dia mahu kelentong orang Kelantan dengan membangkitkan masalah air bersih yang didakwanya dihadapi oleh sebahagian besar rakyat Kelantan akan dijadikan agenda utama dalam perjuangan Umno Kelantan membela nasib rakyat jika diberi peluang memerintah Kelantan pada pilihan raya umum ke-13 kelak.

Timbalan pengerusi badan perhubungan Umno Kelantan, Datuk Awang Adek Hussin dalam kenyatananya dipetik dengan mengaitkan ini berpunca dengan kegagalan PAS mengatasi masalah itu walaupun diberi peluang memerintah selama 20 tahun di negeri itu.

Pesoalannya sekarang, adakah rakyat Kelantan benar-benar menghadapi masalah yang dihadapi sebagaimana yang didakwa tanpa bukti kononnya di mana-mana pun dia pergi sama ada di bandar dan di kampung ketika turun padang saya terpaksa menerima rintihan rakyat agar masalah itu.

Tambahan pula tawaran air bersih yang dikemukakan Awang Adek jauh lebih kecil nilainya dengan tawaran akidah bersih yang selama ini dikecapi oleh rakyat Kelantan selama 20 tahun PAS memerintah.

Jika rakyat memilih air bersih artinya dia menolak akidah bersih yang jauh lebih tinggi nilainya, dan saya fikir orang Kelantan tidak "sebodoh" Awang Adek dan UMNO.

Malah kita faham isu air bersih sengaja dimainkan oleh UMNO setelah dia sangat terdesak dan sudah kekeringan modal pada masa sekarang. Dalam perkara berkaitan UMNO pernah mengaitkan air kelantan yang memang keruh sepanjang tahun dengan kegagalan Kerajaan PAS kelantan, itupun mereka katakan air sungai kotor. Sedangkan isu sebenarnya ialah keruh. Keruh dengan Kotorpun tidak dapat bezakan.Realitinya sejak UMNO memerintah lagi seingat saya air sungai Kelantan sentiasa keruh.

Selain itu jika benarlah isu air tersebut, saya kira cara yang paling baik untuk menyelesaiakn kemelut itu ialah mengembalikan wang royalti yang menjadi hak rakyat dan Kerajaan Kelantan. Dengan jumlah wang yang mengarah kepada 2 billion runggit itu saya yakin masalah air dapat diselesaikan dengan segera.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam YB Lim..
Kami rakyat Kelate merasai apa itu 'AIR BERSIH'..YB sendiri pernah 'kerja' dgn kerajaan Kelantan melalui Yakin Urus tu, takkan YB tak tau masalah sebenar..jangan main hentam je..mentang2 Awang Adek tu UmNO, semua hok keluar dr mulut dia tu ditongsampahkan....kemana pergi soft loan 600juta tu? apa yg AKSB dh buat utk membekalkan air bersih? jangan main hentam je...realiti tetap realiti dan jangan samakan AIR BERSIH dgn AQIDAH BERSIH

Tanpa Nama berkata...

aku sebgai pengundi di kelate xkn gadai akidah Islam dgn air bersih..jgn duk bngktkan isu yg basi awang adek..kembalikan royalti minyak wahai kerajaan pusat...

Tanpa Nama berkata...

ini kah politik malaysia??? nk menang punya psl isu2 longkang, tandas pon di politik kn..lebih2 lg kalo melibatkn negeri klate..x kisah ler UMNO or PAS..yg penting pemimpin itu jujur dengan rakyat bukan nya terang2 rakyat diperbodoh kn..isu lebih besar spt kes buang bayi, jenayah n mslh moral remaja pula mcm mne??? pejam mata je ker???