06 November 2010

Usaha penubuhan Kaukus Pemuda Partai Islam Se-Asean berjaya

28 Zulkaedah 1431H.
SAFARIZAL SALEH

JAKARTA, 29 Oktober 2010:- Dengan penglibatan dan usaha Dewan Pemuda PAS Pusat melalui Lajnah Antarabangsa telah berjaya menubuhkan Kaukus Pemuda Partai Islam Se-Asean bersama Dewan Pimpinan Pusat Pemuda Partai Bulan Bintang, Dewan Pimpinan Pusat Generasi Muda Pembangunan Indonesia Partai Persatuan Pembangunan dan juga Dewan Pimpinan Pusat Pemuda Partai Kebangkitan Nasional Ulama.

Majlis perasmian tersebut telah disempurnakan oleh Malam Sambat Ka'ban atau MS Ka'ban, Ketua Umum Dewan Pimpinan Pusat Partai Bulan Bintang di kantor Dewan Pimpinan Pusat Partai Bulan Bintang, Jakarta. Serentak dengan itu juga diadakan Latihan Kepimpinan secara bergerak disemua parti yang terlibat di Jakarta.

Semua Ketua Umum Dewan Pimpinan Pemuda termasuk Nasrudin Hassan, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat hadir sama. Rombongan Dewan Pemuda PAS Pusat ini turut bersama 20 orang kepimpinan Dewan Pemuda PAS Negeri Perak yang diketuai oleh Zawawi Hassan sebagai Ketua yang turut hadir bersempena lawatan kerja di sana.

Pelbagai pengisian program sempena Latihan Kepimpinan tersebut yang mendekatkan antara Malaysia - Indonesia diadakan. Menurut Dr Raja Ahmad Al-Hiss, Pengerusi Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat yang juga Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri Perak yang mengatakan akan berusaha pula mengembangkan Kaukus ini di negara-negara Asia Tenggara yang lain.

Tiada ulasan: