03 Januari 2011

Khusrin: BN Kian Terdesak Sabotaj Kerajaan Selangor

2 JAN: Tindakan Putrajaya melantik terus Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri adalah petanda jelas Umno-Barisan Nasional(BN) semakin terdesak untuk mengsabotaj kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Mantan Menteri Besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin berkata jawatan SUK akan membolehkan Khusrin membocorkan maklumat sulit kerajaan negeri kepada Umno sebagaimana yang berlaku dalam kes rampasan kuasa di Perak.

Ahli Parlimen Bukit Gantang dan ADUN Pasir Panjang ini diwawancara oleh Pakar Undang-undang Profesor Dr Abdul Aziz Bari dalam program 'Terus Terang' terbitan Tv Selangor, Nizar menceritakan pengalamannya ketika menerajui kerajaan Pakatan Rakyat di Perak setelah menang pada pilihanraya umum 2008.

Beberapa bulan selepas menubuhkan kerajaan negeri, Nizar menyedari Setiausaha Kerajaan Negeri Perak mengambil arahan secara terus daripada Umno.

"Setelah tiga empat bulan, perjalanan kerajaan negeri tidak lancar kerana adanya unsur-unsur sabotaj. Contohnya, apa sahaja yang kami lulus atau batalkan dalam mesyuarat mingguan disampaikan ke ibu pejabat Umno di Ipoh," katanya.

Nizar berkata Setiasaha Kerajaan Negeri berkenaan bertindak untuk melengkapkan persiapan Umno bagi melancarkan rampasan kuasa.

Akibatnya pegawai-pegawai daerah mula mendapat arahan yang berbaur politik daripada SUK Perak.

"Apa yang diarah tidak dibuat, apa yang tidak diarah dia buat. Surat-surat yang diterima dari daerah-daerah mendapati ia telah ditandatangi oleh SUK, tetapi bila masa pula kami buat keputusan ini? soalnya.

Nizar berharap pengalaman Pakatan Rakyat di Perak akan memberi petunjuk penting kepada kerajaan Selangor dalam berdepan dengan tindakan Putrajaya melantik Khusrin sebagai SUK. Seperti dalam kes Perak, penggerak utama Umno di Selangor adalah juga Datuk Seri Najib Razak sendiri.

"Salah seoraang dari prime mover ambil kuasa di Perak ialah Najib, yang menjadi Pengerusi Umno Perak, kini di Selangor. Keduanya, ialah SUK yang menentang Pakatan Rakyat. Ketiga ialah peranan institusi istana seakan-akan sama.

Nizar menjelaskan rampasan kuasa di Perak berlaku apabila elemen seperti Ketua Setiausaha Negara, Suruhanjaya Pilihan Raya dan individu yang rapat dengan Istana bersekongkol.

"Pada awal Jun, saya bertemu Raja Muda, menceritakan masalah yang saya hadapi. Saya beritahu kerajaan patik diganggu gugat. Saya jawab kerajaan patik digugat Datuk SUK dan Datuk Seri Anuar Zaini. Dia ini adalah 'major player' dan amat rapat dengan istana. Tuanku dengar dan dia amat memikirkan suasana itu.

"Saya terus berjumpa Ketua Setiuasaha Negara, meminta orang nombor dua digantikan dengan individu yang boleh bekerjasama dengan saya. Maka lebih lancar pentadbiran kerajaan negeri. Namun kedua-dua rayuan ini tidak membawa kesan yang diharapkan," jelasnya.

Akhirnya perlembagaan Perak dicabul untuk menobatkan Zambry Kadir dari Umno sebagai Menteri Besar walaupun Nizar tidak meletakkan jawatan atau tidak ada sebarang usul di kemukakan di Dewan Undangan Negeri Perak.

"Saya cukup-cukup yakin kerajaan Pakatan Rakyat Selangor harus berhati-hati, bahkan ambil tindakan lebih drastik dari yang kami ambil di Perak," katanya. (sumber :TVSelangor News)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO BN GAMPANG