29 Mei 2011

Mesir buka semula pintu sempadan Rafah

26 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -


SEORANG anggota polis Hamas memeriksa pasport seorang penduduk Palestin di lintasan Rafah, selatan Genting Gaza semalam.

RAFAH, Wilayah Palestin - Lebih 1.5 juta penduduk Genting Gaza boleh menarik nafas lega selepas Mesir semalam membuka lintasan Rafah yang bersempadan dengan wilayah Palestin berkenaan. Ia sekali gus membolehkan orang ramai bebas melakukan perjalanan setelah wilayah itu dikepung sejak empat tahun lalu, kata seorang wartawan agensi berita AFP.

Antara yang pertama melintasi pos sempadan itu termasuk dua buah ambulans yang membawa pesakit dari Genting Gaza untuk mendapatkan rawatan di Mesir selain sebuah bas mini yang membawa 12 pelawat.

Menteri Luar Mesir Nabil Al-Arabi bersetuju untuk membuka semula lintasan Rafah susulan proses perdamaian pergerakan Fatah dan kumpulan Hamas yang bersengketa pada 2006.

Keputusan tersebut dibuat mengurangkan kesengsaraan penduduk Palestin akibat sekatan Israel ke atas Genting Gaza.

Lintasan Rafah yang merupakan satu-satunya pos sempadan yang tidak dikawal Israel akan dibuka kepada orang ramai untuk tempoh lapan jam sehari melainkan Jumaat dan cuti umum.

Namun, barangan tidak dibenarkan dibawa melintasi sempadan tersebut.

Lintasan tersebut ditutup pihak berkuasa Mesir pada Jun 2007 selepas Hamas menguasai Genting Gaza dan hanya dibuka beberapa kali bagi tujuan kemanusiaan.

Tiada ulasan: