16 Disember 2012

Karpal kekal pengerusi, Guan Eng setiausaha agung DAP

1 Safar  1433H. [MOD] -

Seperti yang dijangka, barisan baru jawatankuasa kerja pusat (CEC) DAP memutuskan untuk mengekalkan Karpal Singh sebagai pengerusi dan Lim Guan Eng sebagai setiausaha agung selepas pemilihan parti itu semalam.

Mencerminkan hasrat 1,826 perwakilan yang mengundi semula 20 anggota lama CEC - kecuali tiga orang - jawatankuasa baru itu memilih untuk tidak membuat perubahan drastik dalam barisan kepimpinannya ketika parti bersiap sedia bersedia menghadapi pilihan raya umum ke-13 yang mesti diadakan dalam enam bulan yang akan datang.

Ini ekoran seruan pemimpin kanan parti itu, Lim Kit Siang yang
meminta perwakilan mengekalkan kepimpinan Karpal-Guan Eng - di mana kedua-duanya kini akan ditugaskan mengetuai 'kempen 100 hari' untuk menawan Putrajaya bersama-sama dengan rakannya dalam Pakatan Rakyat.

Sementara itu, dua pemimpin yang tewas semalam -  Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, P Ramasamy dan Ahli Parlimen Kepong, Tan Seng Giaw - telah dilantik menganggotai CEC yang menjadi badan membuat keputusan parti itu.

Untuk menangkis kritikan bahawa parti itu anti-Melayu kerana tiada seorang pun daripada lapan calon Melayu terpilih semalam, Senator Ariffin Omar dan Zairil Khir Johari, yang juga merupakan setiausaha politik Guan Eng, turut dilantik menyertai jawatankuasa kerja tersebut.

Turut dilantik ialah Jimmy Wong dan Edwin Bosi (Sabah), John Brian Anthony (Sarawak), Leong Ngah Ngah (Pahang), V Sivakumar dan Thomas Su (Perak).

Pemimpin veteran Tan Kok Wai telah dipilih menjadi timbalan pengerusi DAP, manakala barisan naib presiden terdiri daripada Chow Kon Yeow, M Kulasegaran, Chong Chieng Jen, Teresa Kok dan Ariffin.

Senarai penuh CEC

Pengerusi - Karpal Singh

Timbalan Pengerusi - Tan Kok Wai

Naib presiden - Chow Kon Yeow, Ariffin Omar, Chong Chieng Jen, M Kulasegaran, Teresa Kok

Setiausaha agung - Lim Guan Eng

Timbalan setiausaha agung - Chong Eng, Ngeh Koo Ham, P Ramasamy

Bendahari - Fong Kui Lun

Setiausaha organisasi - Loke Siew Fook

Timbalan setiausaha organisasi - Vincent Wu, Thomas Su

Setiausaha publisiti - Tony Pua

Timbalan setiausaha publisiti - Teo Nie Ching, Zairil Khir Johari

Setiausaha antarabangsa - V Sivakumar

Pengarah pendidikan politik - Liew Chin Tong

Timbalan pengarah pendidikan politik - Boo Cheng Hau

Ahli Jawatankuasa: Lim Kit Siang, Tan Seng Giaw, Teng Chang Khim, Leong Ngah Ngah, Jimmy Wong, John Brian Anthony, Edwin Bosi, Gobind Singh Deo.

1 ulasan:

opisboi berkata...

bertambah miongla umnu & barisan najis..makin merapula utusan sex & tb 3 suku