05 September 2013

Caj kenderaan perdagangan naik 5 peratus hari ini

28 Syawal 1434 H. [MOD] -

Persatuan Pengusaha Pengangkutan Perdagangan Wilayan Utara menaikkan caj perkhidmatan kenderaan perdagangan sebanyak lima peratus berkuatkuasa hari ini.

    
Presidennya Datuk Yusoff Ismail berkata kenaikan caj itu mendapat persetujuan daripada 1,000 anggotanya yang juga pengusaha kenderaan perdagangan berikutan kenaikan harga minyak diesel sebanyak 20 sen yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Ahad lepas.
    
Beliau berkata kenaikan caj itu mengambil kira kos tambahan yang perlu ditanggung antara RM130 hingga RM150 bagi setiap perjalanan dari Alor Setar ke Kuala Lumpur atau Singapura.
    
"Sebelum harga minyak naik setiap kenderaan perdagangan ini menggunakan antara 700 hingga 800 liter diesel pada kadar RM1.80 seliter. Tetapi kenaikan 20 sen ini akan menambahkan lagi kos, namun kadar lima peratus tersebut masih rendah," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan pengusaha lori di Kawasan Perindustrian Mergong di Alor Setar.
    
Yusoff berkata harga diesel di negara ini masih pada tahap terendah berbanding dengan Thailand iaitu RM3 dan caj pengangkutan yang dikenakan pihaknya adalah pada tahap berpatutan dan tidak membebankan orang ramai.
    
Yusoff yang juga Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake) berkata kenaikan harga minyak sebanyak 20 sen turut memberi kesan kenaikan harga barangan lain tetapi bukan secara mendadak.
    
"Saya yakin kenaikan harga barangan runcit hanya akan naik sekitar satu hingga lima sen sahaja dan jika ada barangan itu melambung tinggi (tindakan) peniaga itu tidak adil dan mereka ambil kesempatan," katanya.
    
Sementara itu, pengusaha kenderaan perdagangan, Abdul Ghani Saud berkata  kenaikan caj berkenaan adalah paling minimum walaupun kos yang terpaksa ditanggung mereka amat tinggi.



Malaysiakini

2 comments:

Anonymous said...

yo,benar skali.......naikn sume,biar org kg yg dpt rm10 sehari tu selok kekeng

PakNgahYobKider said...

KAH..KAH...KAH.... Dia ketua tokeh lori...tetapi dia juga ketua persatuan pengguna.....kah...kah...kah...." naik tak membebankan pengguna" labun macam menteghi jugak....PORAHHHH...ingat naik 5 sen je ke....hotak korang....tak percaya tunggu saghi dua lagi naik sekupang hingga 2 kupang...jamin....tanya kedai makan....tanya hardware...tanya kedei2 baghang kah...kah... adik beghadik penyamun akan sama dengan penyamun jugak wehhh...ceh...melayu suka heboh2...konon nak buat baik...baik jadi cina diam-diam je...sedo2 untung dah belipat kali ganda...tak heboh2pun ghege baghang naik...