10 Januari 2008

PM : Cegah Jenayah Cuma Dengan 3 Langkah?

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengarahkan pelaksanaan tiga langkah penting membanteras jenayah dan memantapkan Polis Diraja Malaysia (PDRM)

1. Mewajibkan pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan awam dan premis yang dikenal pasti berisiko tinggi.




2. Menyambung perkhidmatan secara kontrak pegawai dan anggota polis yang bakal dan telah bersara di samping penempatan kakitangan awam mengisi jawatan tertentu dalam PDRM yang sebelum ini dijalankan anggota polis seperti tugas-tugas perkeranian.

3. Menyegerakan penambahan balai polis di bandar-bandar baru termasuk menyewa bangunan kedai untuk tujuan itu bagi mengelak tempoh masa lama membina balai baru.

Langkah di atas ada kebaikan nya namun dilihat tidak dapat membenteras jenayah tanpa ada usaha secara ikhlas untuk membentuk masyarakat untuk anti jenayah dan tidak melakukan jenayah. Pintu-pintu maksiat hendaklah disempitkan dan ditutup terus. Contohilah apa yang dilakukan di Kelantan

Kebimbangan dalam batang tubuh pengawal keselamatan apabila bekas ketua polis negara Tan Sri Hanif Omar yang mengatakan 40 % pegawai atas terlibat dengan rasuah. Persoalan ini dulu yang perlu dijawab dan diperbetulkan oleh PM barulah langkah diatas berjaya dilaksanakan.







Tiada ulasan: