26 Januari 2008

Umat Terbaik

Umat Islam adalah umat yang terbaik yang di utuskan dikalangan manusia, khususnya umat Islam yang melengkapi peranan yang telah ditugaskan kepada mereka untuk memperjuangkan Islam dengan sesungguhnya. Perjuangan yang dilengkapi dengan dua unsur iaitu amal maaruf dan nahyi mungkar, mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.



Firman Allah SWT ;-



كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma`ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.(Ali-`Imraan:110)

Menyuruh yang maaruf dan mencegah sesuatu yang mungkar dan beriman kepada Allah SWT adalah tiga ciri kesempurnaan umat Islam yang selayaknya dia itu lebih baik dari umat yang lain. Kerana serampang dua mata itu menyebabkan Islam itu sanggat istimewa dan berbeza dengan agama yang lain.

Demikianlah suatu perjuangan dalam wadah yang dipanggil parti politik dan sebagainya. Jika sekiranya ianya melengkapi ciri-ciri tersebut, makanya mesti itulah yang menjadi wadah pilihan. Dalam Kontaks Malaysia, Parti Islam Malaysia (PAS) adalah wadah yang terbaik yang dimaksudkan.

Tiada ulasan: