19 Februari 2008

Pasaran saham ditutup rendah pada dagangan pagi ini, ekoran kurangnya minat pelabur untuk membeli berikutan kejatuhan pasaran Saham Amerika Jumaat lepas.Penanda aras Indeks Komposit Kuala Lumpur (IKKL) jatuh 11.56 mata kepada 1,415.63 pada penutup dagangan tengah hari ini.


Sedangkan kelmarin Pak Lah berkata, ekonomi Malaysia berada dalam keadaan kukuh dan berkembang dengan baik hasil perancangan terperinci kerajaan.yang juga Menteri Kewangan berkata, mengikut laporan itu, pencapaian ekonomi Malaysia semakin meningkat dan berada di kedudukan keenam di belakang kuasa dunia iaitu Amerika Syarikat (AS), China, United Kingdom, Jerman dan India.

Hebat, mengkagumkan dan macam-macam lagi pujian kalau hendak lihat kepada kenyataan Pak Lah diatas. Bagi kita inilah lagi siri pembohongan kepada rakyat Malaysia tentang kedudukan ekonomi negara kita.

Saya berpandangan kejatuhan saham ini berlaku setelah pembubaran parlimen adalah ekoran kebimbangan pelabur dengan apakah dasar ekonomi negara sekiranya BN kembali diberikan mandat. Pelbagai penyelewengan sepanjang Pak Lah menjadi PM menjadi pengajaran dan landasan kepada pergerakan ekonomi negara untuk lima tahun akan datang.

Kemungkinan-kemungkinan yang tidak dapat dijawab oleh suatu tawaran yang menyakinkan pelabur akan mengakibatkan harga saham semakin menurun. Kita tunggu dan lihat.

Tiada ulasan: