26 November 2008

Jawatankuasa Fatwa Perak perlu pertimbang fatwa senaman yoga, titah Raja Nazrin

RAJA Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah menitahkan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak mempertimbangkan secara terperinci mengenai aktiviti senaman yoga di negeri itu.

Raja Dr Nazrin, yang juga Yang di-Pertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak, bertitah sebarang keputusan jawatankuasa fatwa negeri itu kemudiannya hendaklah dibawa kepada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak, sebelum dipersembahkan kepada Sultan Perak Sultan Azlan Shah.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Samsul Baharin Hassan di sini hari ini, Raja Dr Nazrin bertitah, lebih teratur jika sesuatu fatwa yang melibatkan orang ramai dipersembahkan kepada Majlis Raja-Raja terlebih dahulu memandangkan hal ehwal agama Islam berada di bawah bidang kuasa Raja.

Dalam perkembangan yang lain Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata semua perkara berhubung fatwa termasuk mengenai pengharaman senaman yoga itu perlu terlebih dahulu dibawa ke Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak untuk dibincangkan.

Menurutnya PERAK bersedia menerima apa sahaja keputusan yang diperkenankan oleh Sultan Perak berhubung isu pengharaman senaman yoga yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan Sabtu lepas.

Katanya selepas dibincangkan dan diteliti oleh jawatankuasa itu ia akan dibawa kepada Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak (MAIAMP) dan seterusnya dipersembahkan kepada Sultan Perak Sultan Azlan Shah untuk diperkenankan sama ada boleh diterima pakai atau sebaliknya. - Bernama