27 November 2008

Pemahaman undang-undang memudahkan tindakan pencegahan.

PARIT BUNTAR, 26 Nov :- Pemahaman kepada undang-undang syariah byang ditaklimatkan akan mememudahkan para imam, Ketua Kampung dan Pengerusi Masjid untuk bertindak sekiranya ada pelanggaran berlaku dikawasan masing-masing. Demikian antara ucapan ADUN Titi serong, Khalil Idham Lim semasa merasmikan Program Taklimat Peguatkuasaan Undang-undang Syariah 1992 Peringkat Daerah Pentadbiran Agama Parit Buntar disini hari ini.


Beliau juga menegaskan serampang dua mata amar maaruf nahi mungkar merupakan kewajipan bersama yang mesti dilaksanakan. Harapan belau semuga program seumpama ini adalah langkah untuk memaksimakan peranana agensi dan badan-badan kerjaan disemua peringkattermasuklah di kampung.

Drs. Khalil menyampaikan ucapan perasmian sambil diperhatikan oleh Ust. manolito


Drs. Khalil juga pada kesempatan itu menyampaikan sumbangan Kerajaan Negeri berupa satu set LCD dan komputer bimbit.

Turut hadir dalam majlis sehari itu ialah PenolongPengarah Bahagian Penguatkuasaan Undang-undang Syariah JAIP, AF. Ust. Sofyan Abd. Latif , Pegawai Agama Daerah Parit Buntar, Ust. Manolito b. Muhd. Dahlan, Penghulu Mukim, Ketua Kampung, Imam dan Pengerusi Mesjid.


Terdahulu semasa menyampaikan ucapan aluan, Pegawai Tadbir Agama merakamkan terima kasih dengan kehadiran Adun dan perta . Beliau juga mengharapkan hasratnya untuk melihat Kerian sebagai lembah ilmu terhasil dengan pelbagai program yang dilaksanakan.

Beliau juga memaklumkan suatu program Debat Perdana pada 6 Didember yang akan dirasmikan oleh YAB Menteri Besar Perak di Dewan Chin Boon Kok Denisstown yang membariskan panel Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr. Mujahid Yusuf, Ahli Parlimen Pasir Salak, Tajuddin Abdul Rahman dan Naib Presiden TERAS, Ust. Hafis Mokhtar Lubis.