18 Disember 2008

Ada lagi skim cepat kaya !

Sekian lama negara kita tidak habis dengan cerita skim cepat kaya. Suatu masa ia tumbuh seperti cendawan memenuhi citarasa penduduk yang mudah tertipu dengan berbagai janji dan muslihat.

Hari ini tiga koperasi, dua daripadanya berpangkalan di Kuala Lumpur dan satu lagi di Kelantan, diserbu semalam kerana dikenal pasti menjalankan aktiviti pelaburan bercirikan skim cepat kaya.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar, berkata dalam serbuan oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) bersama-sama Bank Negara Malaysia (BNM) itu didapati jumlah pelaburan bagi ketiga-tiga koperasi itu dianggarkan bernilai RM80 juta dengan kira-kira 5,000 keanggotaan.

"Koperasi ini menjalankan skim pelaburan yang dikenali dengan Skim Simpanan Khas Al-Mudharabah dan Skim Usahawan Ternakan yang menawarkan pulangan lumayan antara lapan peratus hingga 12 peratus sebulan.


"Mereka juga menggunakan pelbagai cara untuk memperdayakan pelabur menyertai skim ini, termasuk mendakwa melaksanakan projek seperti pembekalan alat ganti kapal, ternakan lembu, penanaman rumpai laut, penangkapan ikan laut dalam dan pembekalan barangan pengguna," katanya kepada pemberita selepas menyaksikan majlis penyempurnaan kerjasama antara MECD dengan Kementerian Pengajian Tinggi, di sini hari ini.

Noh berkata tindakan koperasi mengutip pelaburan bercirikan skim cepat kaya adalah satu kesalahan mengikut Akta Koperasi 1993, justeru ketiga-tiga koperasi itu digantung daripada sebarang aktiviti manakala akaunnya dibekukan untuk siasatan lanjut.

"Jika ada kes maka mereka akan didakwa di mahkamah," katanya.

Selain itu saya ditemui oleh beberapa teman akrab yang memaklumkan sebuah syarikat yang membuka pelaburan untuk projek jati emas yang juga mirip kepada skim cepat kaya. Dengarnya syarikat yang juga berpengkalan itu sudah gulung tikar dan diserbu oleh pelaburnya dari seluruh negara.

Setakatini ramai yang merungut kerana syarikat itu telah cabutlari.

Persoalannya kenapa masiah ada rakyat Malaysia yang belum serik jatuh dalam satu lubang yang sama? Adakah mereka lupa kepada peringatan Tuhan dan RasulNya kepada hamba-hambanya yang beriman.