12 Januari 2009

Drs. Khalil : Kembalikan peranan Mesjid dan surau

AYER TAWAR, 7 Jan :- Umat Islam mestilah mengambil iktibar dari peristiwa hijrah Nabi Muhammad s.a.w dengan mengembalikan peranan masjid dan surau sebagaimana yang ditunjukkan oleh Nabi semasa beliau di Madinah. Demikian antara isi ceramah Timbalan Exco Agama Perak, Drs. Khalil Idham Lim semasa menyampaikan ceramah sempena Maal Hijrah yang diadakan di Masjid Al Falah di sini.

Tegas beliau, masjid adalah bangunan yang pertama dibina setelah Nabi berhijrah dari Kota Makkah ke Madinah. Dengan peranan besar yang dimainkan oleh Masjid menyebabkan munculnya penyatuan umat islam antara Muhajirin dan Ansar dan kemajuan dakwah Islamiah yang juga bermula dari Rumah Allah itu.

Menurut beliau segala permasalahan yang berlaku didalam masyarakat sepatutnya sudah lama dapat diselesaikan kalau masjid dapat dikembalikan peranan nya sebagaimana peranan yang pernah ditunjukkan oleh Rasulullah.

Beliau juga melahirkan rasa kesal dengan pengecilan kuasa masjid oleh jawatankuasa yang diamanahkan untuk mengurus masjid. Menurutnya soal siapa yang mengurus masjid telah jelas siapakah yang layak sebagai Firman Allah iaitu orang yang beriman kepada Allah dan hari pembalasan, mendirikan solat dan membayar zakat, dan orang yang hanya takut kepada Allah, memetik potongan Hal Quran yang dibacanya.

Antara peranan masjid di zaman itu ialah tempat mengatur strategi peperangan, pusat pentadbiran, pusat merawat orang cedera dalam peperangan dan banyak lagi disamping peranan sebagai pusat ibadah.

"Bayangkan antara orang Ansar yang terdiri dari dua suku iaitu Aus dan Khadraj dapat disatukan dengan peristiwa Hijrah dan penyatuan umat melalui masjid" Jelas Drs. Khalil.