05 Januari 2009

Kerajaan Perak bertindak berdasarkan lunas undang-undang

SERI MANJUNG, 3 Jan :- Kerajaan Negeri Perak Pakatan Rakyat melakukan sesuatu tindakan dan dasar menurut lunas undang-undang serta mendapatkan nasihat yang secukupnya dari pakar undang-undang, oleh itu kita sangat bertanggung jawab dengan dasar pemberian geran kekal selama-lamanya kepada penduduk di Kampung Baru dan Kampung Tersusun. Demikian antara penjelasan Timbalan Exco Agama, Drs. Khalil Idham Lim yang mewakili YAB Menteri Besar Perak dalam ceramah Isu-Isu Semasa di sini.

Di awal ucapan beliau menyampaikan salam dari Menteri Besar yang hanya sempat berada dalam DUN Pasir Panjang itu di waktu siang dan disebabkan jadual diwaktu malamnya bertembung dengan yang hal lebih penting maka digantikan dengan ADUN Titi Serong itu.

Pada kesempatan itu beliau dengan bantuan LCD telah menjelaskan beberapa perkara yang dibangkit dan diputar belit oleh media cetak dan elektronik yang tidak bertanggungjawab.

Antara isu yang diperjelaskan ialah isu tanah, pembelian kereta Toyota Camry dan pendedahan pembaziran wang rakyat apabila kerajaan cuma menyewa bangunan Seri Perdana dan Seri Satria yang didiami oleh PM dan TPM dari Putrajaya Holding.

Antara hadirin yang hadir khusyuk mendengar penjelasan ADUN Titi Serong.


Pendedahan beliau mengenai Seri Perdana di mana sebanyak RM4.15 juta setahun atau RM345, 833.33 sebulan di sewa dari Putrajaya Holding . Sewa sehari ialah RM11,527.77 manakala kos menyelenggarakannya RM1.89 juta setahun atau RM158,051.40 sebulan artinya RM5,268.38 sehari.

Seri Satria pula disewa dengan nilai RM2.74 juta setahun atau RM228,333.33 sebulan iaitu RM7,611.11 sehari . Kos penyelenggaraannya adalah RM1.13 juta setahun iaitu RM94,156 sebulan iaitu RM 3, 138.53 sehari.

Tegas Drs. Khalil yang menyatakan fakta ini bukanlah rekaan tetapi pendedahan di parlimen , "RM27,545 sehari untuk membayar sewa dan menyelenggarakan kedua-dua istana pemimpin negara ini" siapa yang membazir ? soalnya.

Ceramah yang diadakan di Kampung Pasir Pandak yang terletak dan DUN Pasir Panjang itu mencipta sejarah kerana kali pertama diadakan ceramah penerangan dikubu kuat pembangkang itu.

Drs. Khalil menyampaikan sumbangan beg kepada seorang penerima sambil diperhati Hj. Noh dan Tazali Tamim.


Hadir sama dalam ceramah berkenaan ialah YDP PAS Kawasan Lumut, Hj. Noh Ahmad dan Timbalan Ketua bahagian Keadilan Lumut, Tazali Tamim yang menjadi penceramah pertama.

Menyampaikan sumbangan kerusi roda.


Pada kesempatan yang sama satu majlis penyerahan beg sekolah dan 2 kerusi roda sumbangan Isteri YAB MB telah disempurnakan oleh ADUN Titi Serong kepada yang terpilih.