06 Februari 2009

Nizar sedang mengadap setelah Najib dua kali mengadap

IPOH ,5 Feb-:Menteri Besar Dato Seri Ir Haji Mohamad Nizar Jamaludin telah diarah mengadap Paduka Seri Tuankua Sultan sebentar tadi (kira-kira jam 12 tengah hari) selepas menerima mengadap dua kali Timbalan Perdana Menteri DS Najib Razak.

Sebelum itu, pada sebelah pagi, Najib telah mengadap mempersembahkan untuk membentuk kerajaan baru negeri Perak. Beliau kemudian n mengadap Paduka Seri Sultan Perak Sultan Azlan Shah sekali lagi bersama tiga adun PKR yang kelur parti dan menjadi calon bebas.

Pada sesi pertamanya, beliau mengadap memaklumkan bahawa Barisan Nasional telah memiliki majoriti berasaskan 3 adun PKR yang keluar parti dengan menjadi adun bebas dan menyokong BN. BN mempunyai 28 kerusi manakala Pakatan Rakyat juga 28 kerusi.


Pada sessi kedua pula Najib masuk bersama-sama tiga adun bebas berkenan mengadap sebagai mengesahkan bahawa mereka kini telah menyokong BN. Bagaimanapun pada sidang akhbarnya, Najib tidak mengumumkan apa-apapun kecuali memaklumkan pada wartawan telah mengadap Paduka Seri Sultan.

Sementara itu, Menteri Besar Datuk Seri Ir Haji Mohamad Nizar Jamaludin yang sedang mengiringi Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang melawat Model Ladang Sime Darby di Bagan Serai pada kira-kira jam 12 tengah hari tadi telah diarah mengadap Paduka Seri Tuanku.

Besar kemungkinan dijangka Paduka Seri Tuanku bersetuju membubarkan Dewan Undangan Negeri. anuarhashim.