30 Mac 2009

Sejarah dilakar di Bukit Gantang

Banyak pihak telah pun membuat kesimpulan bahawa penamaan calon PRK P059 Bukit Gantang adalah yang mempunyai kelebihan dan kehebatannya sendiri dalam sejarah PRK sebelum dari ini.

Kalau dibandingkan dengan PRK Permatang Pauh dan PRK Kuala Terengganu kita sudah melihat betapa ianya sudah boleh dianggap sejarah ramainya penyokong Pakatan Rakyat yang hadir, namun Kehadiran untuk penamaan calon PRK Bukit Gantang yang diadakan di Bandar Taiping mencatat suatu sejarah baru yang sukar dinafikan.

Sejak beberapa hari sebelum dari ini dan kemuncaknya pada malam tadi sebenarnya aliran arus manusia sudah bergerak ke Bukit Gantang. Mereka semacam tidak sabar untuk menghadirkan diri dalam majlis hari ini.

Yang tua, yang muda, lelaki, perempauan tak kira melayu, cina , india dan Sikh, anak-anak kecil juga di bawa untuk memastikan suasana lebih meriah. Itulah gambaran sebenar sokongan rakyat kepada calon dari PAS untuk PRK kali ini.

Kebetulan pula ruang ligar dan tanah lapang untuk sebelah Pakatan Rakyat lebih luas, selesa, berpokok dan segalnya sesuainya untuk menampung hampir 100,000 orang manusia itu.

Sejarah kedua ialah inilah berita menarik yang tidak pernah kita saksikan sebelum ini. penyokong BN bertelagah sesama sendiri dan main lempar botol air. Namun pihak keselamatan sempat meredakan suasana.

Inilah yang akan berlaku di Bukit Gantang. kalau SPR jadi "barua" BN untuk melambatkan penamaan dan pengundian selepas pemilihan UMNO. Nampaknya tidak meredakan dan menyelesaikan masalah kempen pemilihan di Bukit Gantang.

Saya melihat mereka bertelagah akibat rasa tidak puas hati dalam pemilihan yang baru selesai. bayangkan bolehkan pihak yang kalah boleh menerima pihak yang lain menang walaupun diadapati terlibat dengan jenyah rasuah oleh Lembaga Displin Parti.

Sejarah ketiga adalah PRK Bukit Gantang berlangsung dalam keadaan Krisis Perlembagaan yang teruk di Negeri perak. Pertandingan tiga penjuru sebenarnya lebih kepada pertandingan satu lawan satu antara pakatan Rakyat yang diwakili oleh PAS menentang BN. PAS akan mempertahankan kerusi yang dimenangi pada tahun 2008 .

Saya berseru kepada seluruh jentera parti disemua peringkat untuk berkerja bersungguh-sungguh untuk memastikan seincipun bumi Bukit Gantang tidak dirampas oleh BN.

3 ulasan:

din kuman berkata...

si mamak tu senyap je
tak dengo kaboo beriita pun
confirm BN kong

tu buat tak betul lagi
la ni allah bayaq cash............

MOGUNDAHALI berkata...

salam tahniah untuk DS Nizar. Saya pemerhati dari jauh sangat senang dengan DS sebagai calon demokrasi untuk rakyat Malaysia. Selamat berjuang.

Tanpa Nama berkata...

di sebalik seorang lelaki adanya wanita... persoalannya, di mana isteri calon BN, tak nampak muka pun. Mungkin para bloggers boleh buat risikan tentang situasi ini.