01 Mei 2009

Pencabulan hak Speaker, Zambry tentukan agenda sidang 7 Mei

Inilah agenda Sidang DUN yang kita tunggu-tunggu, saya telah menerimanya pada petang tadi.

Persidangan Pertama, Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua, Dewan Negeri Yang Ke-12 Perak Darul Ridzuan (Pada Hari Khamis, 7 Mei 2009, Jam 10.00 pagi)

URUSAN MESYUARAT

I) Doa

II) Titah ucapan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan sempena Istiadat Pembukaan Rasmi Penggal Kedua, Dewan Negeri yang ke-12 Perak Darul Ridzuan.

III) Persidangan ditangguhkan selama 15 minit dan selepas itu disambung semula.

IV) Pengumuman Tuan Yang Dipertua Dewan Negeri Perak Darul Ridzuan

V) Usul-usul yang telah diberi notis:

1) Usul pelucutan jawatan Yang Dipertua Dewan Negeri Perak Darul Ridzuan.

2) Usul pelantikan jawatan Yang Dipertua Dewan Negeri Perak Darul Ridzuan baru.

VI) Penangguhan

Inilah agenda mesyuarat yang telah diedarkan kepada semua ADUN dan saya juga telah menerimanya pada sekitar jam 3.40 petang tadi.

Setelah Speaker mengesahkan agenda ini bukan ditentukan olehnya maka sah lah Zambry Abdul Kadir adalah orang yang bertanggung jawab kepada agenda palsu ini.

Kata V.Sivakumar dalam bolgnya "Jika Speaker Dewan Negeri tidak berhak dan mempunyai kuasa untuk menentukan agenda persidangan, apa gunanya jawatan Speaker ini? Jika jawatan Speaker sudah tidak dihormati lagi, bawa dan letakkan seekor kaldai di kerusi Speaker supaya Zambry boleh membuat apa jua kehendak hatinya."

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bosan nengok telatah PAS kebelakangan ini.
Aku pasti ini semua bukan ilham atau arahan presiden tapi dari golongan profesional liberal yang bertunjangkan Anwar Ibrahim .

Tanpa Nama berkata...

Menjelang Sidang DUN Perak 07 Mei nanti, jangan lupa ajak pimpinan dan rakyat turun sembahyang hajat dan bermunajat kepada Allah moga ditunjukkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan...

Ingatlah! sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah jualah yang akan mengatasi segala-galanya...amin...

yon berkata...

org yang bosan dengan PAS, ialah orang yang bosan dengan kebenaran, lebih menggemari pencabulan undang2 dan penindasan.. TDM sendiri mengatakan cara BN rampas perak tidak SAH.. nak kata apa lagi...???

Tanpa Nama berkata...

Jika Benar Panglima Gagak Hitam tu buat semua kerja, Elok pinda undang tubuh negeri Perak menjadikan Menteri Besar adalah juga merangkap Speaker dan tiada lagi Pilihanraya Negeri Perak melainkan perintah Panglima Gagak Hitam dengan restu Sultan. Kalau Sultan tak boleh dengar nasihat selain dari 'Orang Umno' yang disibukan sebagai 'Kelab Ketuanan Melayu' kenapa mesti sibuk.
Bagi Panglima Gagak Hitam dengan Bantuan Pembantu Panglima Hitam,(SUK) dan anak Antong tak rasa susah nak tentu kedudukan ahli dewan kerana telah yakin Mahkamah menyebelahi mereka; segala tindak tanduk sultan dianggapnya mengatasi undang-undang dan Hak Mutlak Sultan. Tindak tanduk panglima itu bagi saya menganggap segala-galanya adalah hak Sultan. Kes kepentingan awam yang sedang dibicarakan di mahkamah untuk menentukan kesahihan siapa Menteri Besar yang sah yang dipohon oleh panglima itu sebagai mainan pondoknya(itu cara permainan Panglima Gagak Hitam)....adapun yang dipohon oleh DS Nizar dimana perbicaraannya?..
Bagi lojiknya selagi penentuan siapa Menteri Besar yang sah belum ditentukan segala polisi besar belum boleh diluluskan.. Betul kata speaker belum boleh tentu kedudukan tempat ahli dewan macam mana dewan nak bersidang dan panglima juga tidak yakin sepenuhnya yang dia adalah menteri besar yang sah jika tidak kenapa sibuk memohon ke mahkamah untuk diisytiharkan, tunggulah keputusan hasil dari permohonan DS nizar (ingat lagi satu dialog dalam filem P.Ramlee " akai ada kaa".

Tanpa Nama berkata...

perkara teknikal undang2 nie x payah bertelagah sangat. Ingat dlm negara demokrasi rakyat adalah sebaik-sebaik hakim. Berikanlah yang hak menentukan untung baik negeri.Zaman goverment know sudah berlalu.
UBN! zaman memancing rakyat dengan batik-pelikat dah berlalu.

UBN! zaman mengugut rakyat dengan pembangunan jalan,tiang elektrik buku teks dah berlalu.

UBN! zaman medera rakyat dengan merarik subsidi dan biasiswa dah berlalu, rakyat dah paham mainan itu.

UBN! zaman adu domba antara kaum, pecah perintah cara british dah berlalu, rakyat dah paham mainan itu.

UBN! zaman media exploitas cerita murahan dah berlalu, rakyat dah paham mainan itu. Rakyat minta berubahlah perangai tu.

UBN! Apakah takut perak ditakbir pr? Apakah takut gabungan pas dap berjaya mentabir hinggakan merompak disiang hari. Rakyat nampak undang2 boleh dimanipulasi oleh orang tak amanah. Undang2 kita reka, teknikalnya berubah menikut masa.

UBN! Menjamin keadilan kepada rakyat adalah amanah. memberi tanah kepada yang berhak adalah amanah, keadilan tidak boleh diukur dengan warna kulit. Memberi tanah kepada perompak adalah salah. Assobiah menutup mata kita dari melihat keadilan. Jgn menjahilkan rakyat dengan assobiah.

UBN! Zaman terima kasih dah berlalu. terlalu banyak rakyat bayar penguasa jadi kaya raya. banyak khazanah bumi diangkut semaunya silih berganti. Dari pemuda hingga menjadi veterannya. Sudahlah rakyat nampak.

Kepada rakyat perak lihatlah, bandingkanlah 11 bulan dgn 50 tahun memerintah. Jika ini ditakdirkan. hukumlah penguasa yang tidak berlaku adil pd pru 13. kerajaan didirikan oleh amanah rakyat.

zaidi

Tanpa Nama berkata...

Kepada Yon
Apabila kemenangan yang berpaksi kepada jawatan menjadi hala tuju maka kita gagal mengambil manfaat dalam memberi contoh dan teladan.
let them ambil walaupun secara hodoh tapi yang penting sebagai orang yang beriman kita kena fikir hikmah yang terselindung. Perkara ini tak akan terjadi tanpa izin dari Allah. itu kita kena ingat. jadi tugas kita kena fikir apa hikmahnya dan cari apa salah kita

Tanpa Nama berkata...

zamby dah dapat kuasa,jom heboh pun dapat masuk perak..pakat la ramai-ramai orang-orang umno tanggung dosa..sekian..wassalam..