18 April 2009

Sah Sidang DUN 7 Mei : Saya risaukan keselamatan Speaker DUN Perak.

Setelah Mahkamah Persekutuan membuat keputusan yang memeranjatkan kelmarin yang mengatakan bahawa tindakan Speaker adalah terbatal tidak sah kerana Sivakumar tidak mempunyai kuasa untuk mengantung Zambry selama 18 bulan manakala enam exconya digantung selama setahun.

Dari keputusan itu Zambry dan enam exco terbabit boleh menghadiri sidang DUN yang akan datang. Namun begitu perlu diingatkan tidak mustahil akan adanya keputusan-keputusan baru yang boleh menghalang Speaker bertindak kepada ahli-ahli Dewan yang difikir melanggar peraturan Dewan.

Sebenarnya saya sangat merasa bimbang dengan keselamatan Speaker sejak awal krisis berlaku. Apabila saya membuat satu laporan Polis di Ipoh pada bulan Februari lalu, saya mengatakan dalam laporan saya bahawa saya bimbang dengan keselamatan Speaker kerana pernah berlaku di Kelantan satu masa dulu Speaker telah diculik.

Kemuncak kebimbangannya setelah saya menerima panggilan talifon dari pejabat Setiausaha Dewan Perak pagi ini yang memaklumkan untuk menghantar surat panggilan sidang Dun pada 7 Mei nanti. Sudah sahlah sidang akan berlaku juga.

Tetapi yang paling ajaibnya ialah Speaker DUN dari Pakatan Rakyat, V. Sivakumar masih berada ditempatnya serta segala keistemewaan yang cuba dipertikaikan oleh mahkamah. Tetapi kita mesi ingat bahawa yang boleh dipertikai termasuk di mahkamah kelmarin mungkin 2 dari sepuluh kuasa beliau.

Jadi Speaker masih ada 8 lagi kuasa mutlak yang tidak boleh diganggu gugat.Kerana itu saya merasakan kalau sebelum ini Speker telah diawasi 100 pratus.Sesudah berita sahnya akan berlaku sidang DUN 7 Mei nanti, semestinya Speaker mesti diawasi 1000 pratus.

17 ulasan:

bukitbesi berkata...

saya letak 1 juta peratus supaya speaker perlu dijaga dgn rapi sehingga 7 mei ini..

http://www.bukitbesi.net

zizi3131 berkata...

speaker dah tandatangan surat panggil persidangan ke?

zizi3131 berkata...

speaker dah tandatangan surat panggil persidangan ke?

Tanpa Nama berkata...

Dah boleh agak dah skripnyer... Inikan malaysia boleh haram jadah UMNO punya kerajaan... semuanya boleh.. xde yang pelik... SPR /mahkamah/polis ... dan semua harta kerajaan kan hak depa... tapi ingat, ngundi PRU-13 nanti rakyat akan gunakan kuasa untuk kuburkan terus ZamBeri2 dan juak2nyer kat perak... opss.. lupa, termasuk skali si Najib Almongolia...supaya jadi PM terakhir dari BN...

Tanpa Nama berkata...

kit atukaq plan B atau plan C plak

Idham Lim (林川興) berkata...

yang tanda tangan surat makluman mesyuarat biasanya SU Dewan, Hj.Abdullah Antong.

Tanpa Nama berkata...

macam mana ni? speaker x panggil sidang?
tapi org lain yg pangil sidang..ni sudah jadi politik kartun tahap gaban..xdak hero ka kat perak ni yg boleh laksanakan keadilan!!
syoknya zambry mamak..boleh jadi mb lagi sampai pru13!!

Tanpa Nama berkata...

Allah maha berkuasa, mungkin ini masa BN nak tunjuk lagak, nanti PR13 rakyat akan buktikan siapa berkuasa !!!

http://nmjnh.wordpress.com/2009/04/17/mengapa-rakyat-tidak-puas-hati-malaysiakini/

Tanpa Nama berkata...

apabila notis keluar cepat2 panggil zamry ke jawatan kuasa hak dan kebebasan dun ..gantung zamry balik + exco kah kah kah padan muka BN

Tanpa Nama berkata...

reti....

ayie berkata...

assalamualaikum kwn2..
sape yg menentukan tarikh persidangan dun 7 mei nie?sape2 yg tahu tlg jwb plzzzz

Tanpa Nama berkata...

bagai mana denagn ahli parlimen pr peyang digantung oleh speaker pendekar tahi kucing tu...adakah dia terbatal jugak..

Tanpa Nama berkata...

terlalu sedih dengan masalah negeri ku ini......knp le umno sanggup merosakannyee....wahai org2 umno tak boleh kah terima kenyataan yang rakyat nak perubahan...ni nanti bila sidang dun speker suruh keluar dewan lapor kat mahkamah....habis punah semua pengasingan kuasa...umno....umno....

abgBro berkata...

yb jika sudah terhidu akan soal keselamatan speaker,,elok diperkemaskn lagi langkah keselamatan beliau, bgtu juge dgn yb2 yg lain..almaklumlah..nk cerita panjang pun x guna cuma ingat c4 cukup!

Tanpa Nama berkata...

salam...bukan ustazkah SU tuan speaker??

Tanpa Nama berkata...

ADA 2 PERSOALAN

1.BUKANKAH USTAZ MISBAHUL DILANTIK JADI S/U DUN YG BARU DAN TELAH MEMULAKAN TUGASNYA SEMASA SIDANG DUN BAWAH POKOK HARI TU?

2.KALAU MAHKAMAH MEMUTUSKAN KEPUTUSAN SPEAKER MENGGANTUNG ADUN ADALAH TIDAK SAH BAGAIMANA PULA DGN KEPUTUSAN SPEAKER PARLIMEN MENGGANTUNG GOBIN SINGH DEO HARI TU?

SIAPA BOLEH JELASKAN?

Tanpa Nama berkata...

tahap keselamatan kena tip top, dan baca penjelasan Hanifa Maidin tentang kisah sebenar di Mahkamah Persekutuan. Zambiri-biri dan biri-birinya masih tidak layak untuk hadiri sidang DUN dan tunggu patukan lebih berbisa dari speaker.