01 Jun 2009

DUN Penanti: Hanya 46% undi, paling rendah di Semenanjung

BUKIT MERTAJAM: Hanya 46 peratus pengundi kawasan Dewan Undangan Negeri Penanti keluar mengundi pada pilihan raya kecil diadakan hari ini berbanding 82 peratus Mac 2008.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof yang kecewa dengan perkembangan tersebut menyifatkan jumlah itu sebagai "paling rendah dalam sejarah pilihan raya" di Semenanjung.

Sebenarnya kesan besar dari pratusan yang rendah ini adalah tindakan pemimpin BN yang sengaja mengarahkan pengundinya tidak keluar mengundi malah dilakukan sesuatu sehingga puluhan buah bas mengangkut mereka keluar dari kawasan DUN Penanti.

Bayangkan hak warga setempat sebetulnya perlu diberikan oleh pemimpim parti yang bertanding atau tidak bertanding untuk memilih siapakah wakil rakyat yang mereka mahukan, namun dinafikan sedemikian rupa.

Sebab itu SPR perlu menegur tindakan UMNO yang menyekat kebebasan ahlinya walaupun untuk berada dirumah pada hari mengundi. Akibatnya undi merosot sedemikian rupa.

Paling rendah iaitu 15.3 peratus dicatatkan di Sarawak pada 2006.

Seramai 7,100 pengundi keluar untuk menunaikan tanggungjawab setakat 5 petang tadi apabila proses pengundian ditutup. Proses pengundian bermula 8 pagi tadi.

Sehingga 2 petang tadi seramai 5,964 orang telah mengundi.

Paras itu jauh lebih rendah berbanding 82.1 peratus yang direkodkan pada 8 Mac 2008.

Ketika pilihan raya umum 2008, seramai 12,667 daripada 15,421 keluar mengundi.

Calon PKR ketika itu, Mohammad Fairus Khairuddin menerima 7,346 undi manakala calon BN, Datuk Abdul Jalil Abdul Majid memperoleh 5,127 undi.

Majoriti diperoleh Fairus ialah 2,219 undi.

(Berita asal Mstar)

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

erm... boleh tak jangan buat fitnah.... kami ada di penanti. memang rakyat penanti yg setia pada BN tidak mengundi dan bukannya bduyun-duyun ke mana-mana. hentikanlah fitnah tu...cuba cerita kebaikan sendiri daripada mengutuk pihak lain.

madkrie berkata...

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof yang kecewa dengan perkembangan tersebut menyifatkan jumlah itu sebagai "paling rendah dalam sejarah pilihan raya" di Semenanjung.

UMNO dah keluar kenyataan boikot apa yang nak dihairankan.

Tanpa Nama berkata...

Apakah SPR terkejut dengan kemerotan? Jika terkejut jelas SPR tak cukup telinga mata dan hati atau SPR menutup semua media untuk didengarnya kononnya aberkecuali!...

Rakyat malaysia yang mengikuti perkembangan Penanti semuanya tahu bahawa BE END (BN) telah melakukan hasutan terhadap pengundi yang UMNO dan selama-lamanya disamping membuat tindakan khianat dengan mengadakan program khas diluar kawasan kepada rakyat penanti yang mungkin di antara mereka adalah pengundi tidak berparti tetepi kecenderungan mereka mungkin kepada PR.

Apakah tindakan yang akan dilakukan oleh SPR terhadap pimpinan UMNO yang jelas khianat terhadap Urusan Yang termaktub dalam pelembagaan Malaysia? Untuk mendapat maklumat carilah dalamLaman web dan media bercetak siapa yang membuat seruan tersebut dan kepada mereka yang memindah pengundi keluar pada tarikh pengunidian atas nama program tertentu. Mustahil penganjur program tidak mengetahui tentang tarikh pilihanraya itu hampir sebulan telah diwarwarkan dan tidak ada calon BN bukan kerana tidak dimaklumkan adanya pelihanraya tersebut tetapi UMNO dan BN terasa ngeri untuk meletakkan calon dan Pengisytiharan tidak meletak calon dibuat oleh PM sendiri.

Kini Jika betul SPR adil dan telus ambillah tindakan terhadap mereka yang cuba menggagal proses pilihanraya Penanti.

Tanpa Nama berkata...

Pe hal UMNO nih? Rakyat ada hak lah nak pilih daripada pemimpin yang disenaraikan untuk bertanding.

Kenapa baghal sangat UMNO mengugut rakyat sendiri supaya jangan mengundi pemimpin yang bertanding? Yang UMNO tak letak calon tu apesal. Penduduk setempat berhak memilih pemimpin yang sanggup bertanding. Ada sapa2 larang UMNO bertanding?

Lain kali jangan buat keputusan bodoh sombong. Bertanding le, kalah menang tu kemudian kira. Kalau jantan le...

peace to all berkata...

Masih ada rakyat umum x kira parti membaca blog2 PR yg sentiasa berilmiah. Syabas!! Cuma bilakah hati anda terbuka untuk menegakkan hukum Allah?? Seruan telah di sampaikan maka melewati atau menutupi hati anda seperti membiarkan kezaliman pada agama bangsa dan negara. Apakah masih menyatakan ini fitnah?? lihat link2 di bawah..

FAKTA UMNO PEMBELA AGAMA LINK:- http://perakexpress.blogspot.com/2009/04/umno-pembela-agama-khak-tuih.html

FAKTA TANAH MELAYU/REZAB MELAYU PERAK:-
http://www.perakinfo.com/pdffolder/isutanah.pdf

Abdullah Ngah berkata...

Datuk Aziz (Bos SPR) kecewa dengan perkembangan pengundian di DUN penanti.

Setakat kecewa apa guna. sepatutnya kena ambil tindakan undang undang keatas Umno, kerana umno ugut pengundi DUN penanti.

Kalau parti lain yang ugut pengundi supaya jangan keluar mengundi pasti akan diambil tindakan undang undang.

Malangnya apbila umno yang ugut pengundi supaya jangan keluar mengundi kecewa konon.

Apalah ada dengan kecewa yang dinyatakan itu, sedangkan undang undang ada diperuntukan supaya diambil tindakan undang kepada parti yang berbuat demikian.

Kalau orang kata SPR berat sebelah marah,tapi bagaimana pula kalau berbuat tidak adil terhadap parti pembangkang.

Hnedak jaga peruik nasi jagalah tetapi kena ingat manusia semaunya akan mati dan akan ditanya oleh Allah dengan apa yang diperbuat ketika diberi amanah.

Kena ingat juga janji Allah - seiapa yang buat jahat sebesar zarah sekalipun akan dihitung. sesudah dihitung Allah janji akan dibalas dengan neraka adan syurga.

Yanag berbuat jahat akan dimasukkan kedalam neraka dan yang baik akan dimasuk kedalam syurga.

Ingat jangan tidak ingat.