18 Jun 2009

Hadits.

Dpd Muaz bin Anas ra bahawa Rasulullah saw bersabda, "sesiapa yg meninggalkan pakaian yg indah dgn tujuan merendah diri kpd Allah, sedangkan ianya mampu berbuat demikian, maka Allah memanggilnya pada hari kiamat dihadapan orang ramai, kemudian Allah menyuruhnya memilih pakaian yang ia suka dpd berbagai-bagai pakaian orang yg beriman. (Attarmidzi)

2 ulasan:

ilhamsepi berkata...

Ass'kum YB,

Apa pandangan YB tentang ada satu stesyen radio yang mengajak pendengarnya memakai baju-baju yang indah dan cantik bila sembahyang kerana nak mengadap Raja segala raja. Sedangkan kita sepatutnya dalam sembahyang memakai pakaian yang bersih lagi SUCI.
Adakala kita lihat jemaah yang memakai baju yang mempunyai lambang club med (lambang lembing syaitan) dan manchester united (lambang syaitan merah dan lembingnya). Itu lebih memalukan, walaupun diguna untuk pakaian harian.

DoL berkata...

Sabda Rasulullah SAW: seorang yang mati syahid diberi enam perkara pada saat titisan darah pertama mengalir dari tubuhnya: semua dosanya diampuni (tertebus), diperlihatkan tempatnya di surga, dikawinkan dengan bidadari, diamankan dari kesusahan kedahsyatan yang besar (pada hari kiamat), diselamatkan dari siksa kubur dan dihiasi dengan pakaian keimanan. (HR. Bukhari)