23 November 2009

Peribahasa Cina : San Ren Cheng Hu

Apabila Tiga Orang Sekata, Khabar Angin Adanya Harimau di Tengah Jalan Besar Pun Dianggap Benar

Pada zaman Negeri-Negeri Berperang, iaitu abad ke-5 sebelum Masihi, negeri Wei dan negeri Zhao merancang untuk menjalinkan hubungan sekutu, dengan syarat saling menghantar puteri sebagai jaminan. Oleh itu, raja negeri Wei memutuskan untuk menghantar anak bongsunya, dengan ditemani oleh menteri kanan, Pang Cong, ke negeri Zhao.

Pang Cong ialah menteri yang paling terkemuka di negeri Wei. Dia bimbang ada orang yang iri hati dengannya, akan memfitnahnya di depan raja setelah dia meninggalkan negeri Wei. Oleh itu, dia cuba memikirkan satu cara yang bijak untuk menasihati raja supaya tidak mudah percaya kepada fitnah. Maka, sebelum berangkat, dia bertanya kepada Raja Wei,

"Kalau ada orang memberitahu tuanku ada seekor harimau di tengah jalan, tuanku percayakah kepada kata-kata orang itu?"

Raja terus menjawab tanpa berfikir, "Pastilah beta tak percaya. Mana boleh harimau berlari ke tengah jalan besar?"

Pang Chong terus bertanya lagi, "Kalau ada dua orang yang mengatakan begitu, tuanku percayakah?"

Raja Wei menjawab, "Kalau ada dua orang yang mengatakan begitu, mungkin beta akan percaya kepada hal itu."

Pang Cong bertanya lagi, "Kalau ada tiga orang yang mengatakan begitu, percayakah tuanku?"

Setelah berfikir beberapa lama, Raja Wei menjawab, "Kalau begitu, beta terpaksa percaya kepada kata-kata mereka."

Mendengar jawapan Raja Wei, Pang Cong menjadi semakin bimbang. Dia mengeluh, sambil berkata, "Cuba tuanku fikir, macam mana harimau akan berlari ke tengah jalan besar. Semua orang tahu hal itu. Bagaimanapun, kerana ada tiga orang yang mengatakan begitu, tuanku pun percaya kepada mereka. Negeri Zhao begitu jauh dari negeri kita. Maka, orang yang mahu memfitnah hamba pada tuanku lebih daripada tiga orang. Lama-kelamaan, mungkin tuanku juga percaya kepada fitnah mereka."

Raja Wei yang sudah memahami makna yang tersirat di sebalik kata-kata Pang Cong itu, bertitah, "Beta faham apa yang kamu fikirkan. Pergilah ke negeri Zhao dulu. Jangan bimbang."

Tidak lama selepas Pang Cong meninggalkan negeri Wei, benarlah ramai orang yang menuduhnya dengan pelbagai fitnah pada Raja Wei. Anehnya, raja itu benar-benar percaya kepada tuduhan mereka, justeru seperti baginda percaya kepada khabar angin adanya seekor harimau di tengah jalan besar kerana tiga orang sepakat dalam hal itu.

Setelah Pang Cong pulang dari negeri Zhao, Raja Wei tidak lagi memanggilnya mengadap ke istana.

Catatan Keterangan:

Peribahasa "San Ren Cheng Hu" ini membawa pengertian fitnah dan khabar angin, jika disebarkan oleh terlalu ramai orang, akhirnya ia dianggap benar-benar terjadi. Peribahasa ini menasihati kita supaya jangan terlalu mudah percaya kepada kata-kata yang tidak benar.CRI/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Keadaan yang terjadi kini terhadap pemimpin-pemimpin PAS, pemikiran rakyat cuba diracuni oleh pengkhianat dan musuh-musuh.

nashrie low berkata...

peribahasa yang terbaik!!!