21 Januari 2010

Kenapa polis perlu daftar Mykad?

5 Safar 1431H
Hamba Allah

Suka saya merujuk kepada berita akhbar saudara yang bertajuk “Anggota polis diarah buat kad pengenalan awam”

Untuk makluman saudara perkara ini adalah benar. Malah bukan saja di kontinjen Perak tetapi seluruh Malaysia. Namun tujuan utama adalah di atas sebab-sebab berikut:-

Seperti mana yang kita semua maklum..kerajaan akan melaksanakan peraturan baru mulai 1 Mei 2010. Rakyat Malaysia yang berkelayakan menikmati/membeli minyak subsidi perlu menunjukkan Mykad. Oleh kerana pegawai dan anggota-anggota polis tidak mempunyai Mykad maka diarahkan lah semua pegawai dan anggota untuk membuat mMykad bagi tujuan tersebut.

Saya tidak tahu lah jika saudara berfikir sebaliknya. Seandainya anggota-anggota polis tidak mempunyai Mykad bagaimana mereka hendak beli minyak subsidi ?

Semuga dengan penjelasan ini pihak saudara faham mengapa anggota-anggota polis diarahkan untuk buat kad pengenalan awam.

Sekian ...

Wassallam..
Hamba Allah...

Harakahdaily.net/-

19 ulasan:

yes berkata...

Kalau dah ada My Kad, mengundi mesti macam orang lain pakai my kad. Kalau tak kad ini boleh di gunakan orang lain, semakin banyaklah pengundi hantu.

Tanpa Nama berkata...

kad polis yg ada tu tak tunjukkan polis tu warga negara ke.....

Tanpa Nama berkata...

kepada hamba allah..terima kasih atas penjelasan saudara..namun begitu sebelum saudara nak beri penjelasan kepada org lain..sepatutnya saudara perlu terlebih dahulu faham supaya org lain bukan sahaja tidak mendapat penjelasan yg salah bahkan org yg faham juga akan tersalah faham dan terkeliru hasil drpd penjelasan saudara yg salah disebabkan krn saudara sendiri pun tak faham..,SEBABNYA KERANA..kalau perlu tukar mykad sebab nak tunjuk bagi tujuan beli minyak sbg bukti warganegara malaysia..adakah kalau tunjuk kad ic polis tak boleh diterima sebagai bukti warganegara..ada ke polis yg bukan warganegara..??!!oleh itu..sama2lah kita berfikir menggunakan akal yg allah anugerahkan..

sekian..,wassalam..

professor..

Tanpa Nama berkata...

betul..polis boleh undi 2 kali...

Tanpa Nama berkata...

hang pa tak tau ke satu undi pos dan satu lagi undi awam

Tanpa Nama berkata...

begitulah keupayaan berfikir bagi masyarakat yang menyokong UMNO.sungguh mudah diperdayakan..berfikirlah dahulu dalam apa jua tindakan KERAjaan demi melihat kebaikan atau keburukannya..

Tanpa Nama berkata...

SAYA SANGAT SETUJU YANG MENGATAKAN TUNJUK KAD POLISTU SEMUA ORANG TAU YANG DIA POLIS MALAYSIA YANG BUKAN HARAM. TAKKAN LEKEH SANGAT KAD POLISTU KUT SAMPAI NAK KENA BUAT MYKAD DULU BARU BOLEH TUNJUK DAN BELI MINYAK ADA SUBSIDI

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya klu polis dah ada mycard xde lagi undi pos tuk poils..tp SPR nak perluaskan lagi undi pos..mcm mn ni...xfaham la...

Tanpa Nama berkata...

Kah..kah..kah, kad kuasa polis takde kuasa sebab nak beli minyak petrol kena tunjuk kad pengenalan (IC)baru tahu dia warganegara, kenapa ada polis dari PATI ke? Tu la PATI dah banyak bersepah merata sana sini le katakan...

Lagi satu kalau dah ada IC kenalah mengundi cara biasa dan haramkan cara pos, lepas ini tentera pun kena buat IC supaya undi pos diharamkan terus, sudah tentu PR menang besar....kah..kah..kah, Hidup Pakatan Rakyat!!!

Mereka merancang tapi mereka lupa ALLAH S.W.T itu Maha perancang.....Takbir!!!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...

Memandangkan wujud aktiviti yang dilakukan oleh pihak kerajaan kini yang mampu meningkatkan ketidakbolehpercayaan terhadap sistem pilihanraya di Malaysia.

Suka saya cadangkan agar pihak Pakatan Rakyat membuat desakan kerajaan agar menggunakan penandaan 'Dakwat India' di dalam pilihan raya yang akan datang agar penipuan dapat dikurangkan. Jika perlu buat referendum rakyat, mohon agar Seri Paduka Baginda dan Majlis Raja-Raja untuk mengemukakan cadangan ini kepada kerajaan.

Selain jika perkara ini tidak dipersetujui oleh pihak kerajaan , sewajarnya pihak Pakatan Rakyat menyediakan sendiri dakwat tersebut (jika tidak menyalahi peraturan pilihanraya), dakwat ditanda kepada pengundi yang bersetuju untuk berbuat demikian sebagai bukti terhadap sokongan kepada sistem penggunaan Dakwat India. Sekian.

tok janggut berkata...

nak tanya maklumm la x tahu..dakwat india tu dakwat yang macam mane...minta penjelasan

Tanpa Nama berkata...

kalau la polis kena buat mykad, tentera pun x terkecuali kena la buat mykad juga untuk membuktikan warganegara malaysia.. hairan juga kerajaan yg diperintah oleh B END melebihi 50 tahun x menyedari ada dikalangan polis/tentera yg x warganegara.. agaknya masa temuduga tu, pegawai yg memilih terlepas pandang sehingga membenarkan PATI menyertai pasukan keselamatan... hahaha.. otak kt lutut kot..

Tanpa Nama berkata...

Kes antatunya tu semua polis yg kena tuduh tu, tak ditunjukkan muka, entah2 mrk bebas kat luar, bukan org tau pun siapa mrk sebenarnya, lg lah mrk tak ade IC, nama pun boleh tukar jadi org lain.....entah2 semuanya dongengan saja

Tanpa Nama berkata...

Kad kuasa Polis dan Tentera tak ada cip macam Mykad. Mesin di pam minyak akan membaca cip pada Mykad. Sebab itu kena buat Mykad

Tanpa Nama berkata...

usahle kome mikio pase mykad polis. pikio le mecamana nak menyatukan umat islam yang berpecah kerana pahaman politik dunia.

Tanpa Nama berkata...

daripada buat mykad, baik k/p polis tu diupgradekan supaya ada cip... jadi tak lah depa tu ada 2 ic dan 2 kali ngundi...org umno ni ingat rakyat malaysia ni dungu kot... murid sekolah rendah pun boleh paham... ada udang disebalik batu... manusia merancang, ALLAH juga merancang, perancangannya lebih hebat..

Tanpa Nama berkata...

Tak de cip buat saja cip. tu pun payah ke?

Sil~Med berkata...

Alasan kalau k/p polis tak guna cip.... bagaimana pula puluhan ribu rakyat malaysia yang berkhidmat sbgai Tentera Malaysia K/P Ten. (BAT C10 juga tiada kemudahan Cip tsb) .... fikir-fikirkan bersama.....

Jennifer berkata...

jimat beli minyak.