13 Februari 2010

Kes arsenik: 27 dibebaskan

28 Safar 1431H

Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini membebaskan 27 peserta perhimpunan haram berhubung dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang beliau diracun dengan arsenik pada lewat 1999.

Antara yang didakwa itu termasuk lima ahli parlimen Pakatan Rakyat: Dr Mohd Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai), Azmin Ali (PKR-Gombak), R Sivarasa (PKR-Subang), Tian Chua (PKR-Batu) dan N Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai).

Peserta lain yang dituduh termasuk mereka yang kini menjadi ahli Umno seperti Ezam Mohamed Noor, Ruslan Kassim, Lokman Noor Adam and Hanafiah Man.

Bagaimanapun Ezam dan Lokman tidak menghadiri perbicaraan hari ini. Begitu juga dengan Gobalakrishnan, Sivarasa and Azmin.

Sesetengah mereka seperti Dr Hatta dan Dr Badrul Amin Bahron mendedahkan mereka direman enam hari selepas menyerah diri kepada polis.

Turut hadir di mahkamah hari ini ialah bekas setiausaha PRM Dr Sanusi Osman dan bekas kolumnis Malaysiakini Hishamuddin Rais.

Semua 27 mereka didakwa mengadakan perhimpunan haram di Masjid Negara antara jam 1.30 petang hingga 5.13 petang pada 19 Sept 1999.

Keputusan hari ini diperolehi selepas hampir 11 tahun perbicaraan.

Majistret Hafizza Sauni membebaskan semua mereka berikutan kegagalan OCPD Dang Wangi ketika itu, Datuk Bakri Zinin yang gagal menghadiri perbicaraan sebagai saksi utama dan juga tujuh saksi yang lain.

Bakri kini adalah Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman.

Kes berkenaan pernah dibicarakan oleh enam majistret yang berlainan, termasuk lima pendakwa raya.

Pada asalnya, 30 orang ditahan. Dua daripada mereka telah meninggal dunia manakala seorang lagi mengaku bersalah.

Malaysiakini/-


Tiada ulasan: