14 Februari 2010

Sambutan Tahun Baru China di Pelbagai Tempat



Tahun Baru China hari kebesaran paling penting bagi rakyat China. Kami sibuk membeli-belah, berkumpul beramai-ramai dengan anggota keluarga serta menziarahi sahabat handai ketika sambutan Tahun Baru China. Pembekalan barang-barang keperluan memenuhi pasaran sempena sambutan Tahun Baru China ini.

Buat kali keduanya penduduk di provinsi Sichuan menyambut perayaan Tahun Baru China selepas berlakunya bencana gempa bumi. Pembinaan semula perumahan di kawasan bencana telah selesai dibina, dan penduduk tempatan berpindah ke rumah baru mereka untuk menyambut Tahun Baru China.



14 Februari tahun ini juga merupakan Tahun Baru menurut kalendar Tibet iaitu sama hari dengan Tahun Baru China. Selain membeli-belah untuk menyambut Tahun Baru Tibet, penduduk etnik Tibet juga membuat persiapan bersembahyang pada 14 Februari.



Dalam tempoh sambutan Tahun Baru China, pelbagai aktiviti kebudayaan diadakan di banyak tempat di China.Persiapan bagi pesta kuil sempena Tahun Baru China telah lakukan di Beijing.

Tahun Baru China mempunyai erti yang penting bagi warga China kerana ini merupakan kesempatan bagi mereka berkumpul beramai-ramai dengan anggota keluarga. Angota keluarga yang bekerja di tempat lain diharapkan akan kembali ke kampung halamannya berkumpul dengan anggota keluarga yang lain bagi menyambut Tahun Baru China.CRI/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yb..benarkah ada hadis mengatakan tuntutlah ilmu hinnga kenegeri China?

ROHAIZAL M.KHALID berkata...

SELAMAT TAHUN BARU CINA BUAT YB IDHAM LIM DAN KELUARGA