18 Mac 2010

Antara Roh Islam Dan Perkauman Melayu

1 Rabiulakhir 1431H
Oleh : Nash Ar-Rawy
( www.nasharrawy.blogspot.com )

Roh Islam sememangnya wujud di dalam batang tubuh setiap orang yang mengucap syahadah . Sayangnya roh itu sudah dicengkam oleh sindrom wahhan; iaitu penyakit cintakan dunia dan takut mati. Pengaruh duniawi dan fisikal yang menyaluti tubuh menjadikan roh Islam itu tiada bisa dijanai atau menyerlah . Ini adalah kerna manusia berpegang pada yang mati, bukannya pada yang hidup .

Yang di luar itu sebenarnya mati ; yakni batang tubuh tiada bisa bergerak dan kaku beku kerna dia ‘Si Mati , “ jika tiada ‘Si Hidup” ; iaitu roh yang di dalam yang hidup lagi menghidupkan kerna ianya berasal daripada yang Maha Hidup ; yang empunya nyawa, rezeki, pangkat , kedudukan dan Yang Empunya Global .( “ Rabbil’ alamiin “ ).

Amat malang sekali manusia hanya mementingkan keperluan yang luar semata-mata seperti makan minum , kenderaan mewah , rumah mewah, dan kehidupan duniawi yang serba mewah. Sedangkan kehidupan yang sebenar adalah ‘orang dalam ‘ yang membawa manusia ke arah masa depan alam ukrawi yang memerlukan santapan rohani yang secukupnya iaitu: “ wa akimissolah tali zikri “ ( dan mengerjakan solat untuk tujuan zikir ) dalam keadaan “ Solatun Daimun “ ( senantiasa mengingati tuhan dan sepanjang masa berkeadaan solat ; bukan 5 waktu sahaja) .

Kerna, perbuatan kamu itu kekal dalam solat dan “talizikri “; justeru kamu tiada bisa melakukan maksiat kerna ada ‘tali zikri’ dan baru lah solat itu mencegah perkara benci dan mungkar ( “fahsya niwal mungkar “). Apabila segala laku-buat , aksi dan reaksi kamu adalah dalam “ Wataqollubaka fissajidiin’ ( dan pergerakan-pergerakan kamu adalah antara mereka yang sujud ) . Jika disebaliknya ; yang berlaku adalah “ Fawailullil musolliin” ( masuk ke neraka weil orang yang solat ); solat tapi tak bersolat!

Inilah intipati roh Islam dalam diri kamu yang hidup lagi menghidup kerna datangnya daripada yang Maha Hidup bukannya jasad kamu ; yang kamu utamakan yang pada hakikatnya adalah “ Si Mati “ . Justeru kerna, yang hidup yang bawa yang mati ; bukannya yang mati yang membawa yang hidup . Ibarat sebuah kenderaan itu, kelihatannya seperti hidup; boleh ke sana ke sini . Namun, jika tiada pemandunya ( ‘Si Hidup ) kenderaan itu mati ; langsung tiada bisa bergerak kerna memang sebenarnya barang mati atau ‘ Si Mati ‘) .

Apabila dalam aplikasi kehidupan manusia meninggalkan yang utama ‘Si Hidup” ( roh Islam ) dan memprimakan yang mati(‘Si Mati’);maka terjadilah penyakit wahhan tadi ; iatiu cintakan duniawi dan takut mati . Sayang untuk meninggalkan harta, saham, estet , kilang dsb ;lantaran itu takut pada mati . Justeru itu , roh Islam tiada berfungsi dan mati nya roh jihad fisabillah di dalam diri . Oleh kerna , terlalu sayang kepada tubuh badan dan penyaruh fisikal dan materi yang terlalu kuat . Maka roh Islam tiada dijanai dan tiada dibangkitkan; tidur lena dengan khayalan dan kepalsuan sandiwara dunia yang menipu dan meninggalkan masa depan kepentingan ukrawi . Yakni, kehidupan kamu yang sebenar! .

Justeru itu, apabila ditiupkan semangat assobiyyah dan pengapian perkauman Melayu , atas nama Melayu ; maka automatis roh Islam itu dimatikan kerna bangkai yang dikuburkan nabi 1,400 tahun dahulu di hidupkan semula menyesatkan manusia . Manusia memperjuangkan barang yang mati iaitu kebangsaan Melayu ( assobiyyah ) dan perkauman Melayu ( kaumiyyah) dan meminggirkan roh Islam yang suci murni , lagi hidup dan menghidupkan ; dikotori dan dipolusi dengan perkauman Melayu yang menjijikkan dan diharamkan nabi dalam hadis-hadisnya . Antaranya, “ Barangsiapa yang menegakkan assobiyyah , memperjuangkan assobiyyah dan mati kernanya; matinya mati jahiliyyah “ . Perkauman Melayu dan Kebangsaan Melayu itu membawa kepada kezaliman. Zalim kerna tiada meletakkan yang hak pada tempat yang sebenarnya! Islam sebagai “Ad-deen waddawlah” dan “Ad-deen wa syariah” dipinggirkan sebaliknya menegakkan perjuangan yang mati iaitu sentimen dan perkauman Melayu yang sesat lagi menyesatkan . Sebagai ajaran baru dan ugama baru yang dibawa oleh Umno yang paling bahaya sekali untuk satu Malaysia. Masuklah Parti Islam Satu Malaysia ( PAS) bersama PAKATAN rakyat yang tiada bernaunsakan perkauman untuk menyelamatkan agama bangsa dan negara daripada kerakusan perkauman, kronisma yang “ breach of trust’ dan ‘ breach of agreement” dalam skandal Royalti; RM2BILLION bukannya RM20juta yang ditipu Umno kepada bangsanya sendiri ; justeru kerna tiada “ROH ISLAM’ sanggup melakukan pengkhianatan ; petualang agama , bangsa dan tanahair . Sementara hutang semasa royalti adalah RM600juta seperti kata Husam .

Tegakkanlah roh Islam dalam diri anda yang bersifat “rahmatan lil’alamiin” menangkis kesesatan perkauman Melayu Umno ; kerna Islam itu ‘Ad-deen” dan hanya Islam yang boleh selamatkan manusia. Sementara fahaman sesat perkauman Melayu Umno ( Kebangsaan ) ; natijahnya : “ MELAYU TIPU MELAYU“ dan Islam cabut lari seperti yang berlaku kepada ‘ Islam hadhari ‘. Yang ada hanya satu sahaja .iaitu: ISLAM ISLAM

“ God is the greatest! “

Tiada ulasan: